«Els periodistes hem de demostrar cada dia que estem al servei de la ciutadania». És una de les afirmacions que fa Ricardo Gutiérrez, secretari general de la Federació Europea de Periodistes (FEP) en l’entrevista que li ha fet la periodista Laia Serra Valls en el marc del Simpòsium Internacional sobre Dret a la Informació i Ciutadania organitzat pel Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC). Gutiérrez considera que «l’estat de concentració de propietat dels mitjans és dramàtica en gairebé tots els països de la Unió Europea. És una tendència general i es parla d’alt risc. Només quatre països estan en risc mitjà».

El secretari general de la FEP recorda que «l’article 10 de la Convenció Europea els Drets Humans diu que cal protegir la llibertat d’expressió; un dels elements de la llibertat d’expressió és el pluralisme dels mitjans i el Consell d’Europa considera que hi ha una obligació positiva dels estats a defensar aquest pluralisme dels mitjans. Que han de prendre mesures, tenir polítiques, projectes, accions, que permeten aquest pluralisme» en els mitjans de comunicació. Gutiérrez admet que «el repte per a les organitzacions de periodistes és aconseguir noves afiliacions, en particular de joves periodistes, dels nous mitjans de comunicació digital. Hi ha noves maneres de fer periodisme i com a organitzacions representatives hem d’estar molt obertes a la capacitat d’inclusió». L’entrevista sencera és pot consultar en aquest enllaç.

L’SPC ha iniciat a la seva pàgina web un conjunt de notícies per donar a conèixer el més destacat del conjunt d’entrevistes que formen part del simpòsium, per ajudar a la seva difusió i per contribuir a enriquir la conscienciació ciutadana sobre la importància del dret a la informació de la ciutadania. Seran tres cada setmana i en aquest segon capítol també destacarem, a banda de la de Ricardo Gutiérrez, les converses amb Michelle Stanistreet, secretària general del National Union of Journalists (NUJ), del Regne Unit i Irlanda; i la de Zuliana Lainez, Presidenta de la Federació de Periodistes de l’Amèrica Llatina i el Carib (FePALC), sots-presidenta de la Federació Internacional de Periodistes (FIP), i secretària general de l’Associació Nacional de Periodistes del Perú.

Michelle Stranistreet, secretària general del National Union of Journalists (NUJ). del Regne Unit i Irlanda.

A l’entrevista amb Michelle Stanistreet, realitzada per la periodista Laia Serra Valls, la sindicalista britànica explica que «en el darrer any, amb la pandèmia i l’acceleració de les notícies falses, es veu la importància de la vitalitat del periodisme i la informació de qualitat, que no és només un negoci més que es pugui deixar marcir i col·lapsar o deixar-se als capricis del mercat». Stanistreet diu que «és molt difícil esperar que les persones denunciïn i facin valdre la seva ètica periodística, quan saben que les conseqüències de fer-ho podrien significar la pèrdua de feina o que no se’ls demani que no tornin per a més encàrrecs. Comptaran amb el suport del seu sindicat, però el fet que tants periodistes treballin ara en llocs precaris com a independents o freelance fa que la clàusula de consciència sigui encara més important».

Des del NUJ, apunta la seva màxima dirigent, «Creiem que cal més intervenció del govern en el periodisme i en les notícies d’interès públic, però, evidentment, de manera que no comportin cap tipus de control estatal o de participació seva en el contingut editorial: Ha de ser per proporcionar finançament en condicions d’independència en un sector que és fonamental i crític en una democràcia». L’entrevista sencera es pot consultar en aquest enllaç.

Zuliana Lainez, per la seva banda, en l’entrevista realitzada per la periodista Joana Garcia Grenzner, ha aportat la visió de gènere en la importància del dret a la informació de la ciutadania. Una informació que no incorpori aquesta visió no pot ser completa ni satisfer el dret de la societat en aquest àmbit. Així, afirma que «tenir degudament informada la ciutadania, que és un dret universal, significa que les cobertures han de tenir una visió global i integral. És terrible veure com fins i tot en temes de feminicidi, les fonts que s’utilitzen continuen sent completament masculinitzades».

Zuliana Lainez, presidenta de la Federació de Periodistes de l’Amèrica Llatina i el Carib (FePALC),

En la lluita per la igualtat, afegeix, «cap organització, xarxa o espai pot aconseguir en solitari l’objectiu. L’articulació és clau. El moviment sindical ha d’entendre que en l’articulació està la força. Un exemple molt inspirador per al moviment sindical que ha nascut des de la lluita col·lectiva feminista és la vaga feminista del 8 de març». Finalment, apunta que «la progressió de les dones en organitzacions sindicats és lenta (…) encara el nombre de dones que estan al capdavant de les organitzacions sindicals dels 160 que tenim afiliats a la FIP, no supera el 30% de les organitzacions sindicals de periodistes en el món». L’entrevista sencera es pot consultar en aquest enllaç.

.