El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació, SPC, organitza el pròxim 17 d’octubre, a les 18.00h, a la Plaça Reial de Barcelona, en el marc de la Setmana d’Alimentació Sostenible, un diàleg entre periodisme i agricultura sobre Dret a la Informació i Sobirania Alimentària. La periodista Laia Serra, membre de la Junta de l’SPC i de la xarxa agroecològica Ruralitzem, entaularà una conversa amb Josep Cabayol, periodista i president de Solidaritat i Comunicació (SICOM), i Ariadna Tremoleda, productora, activista agroecològica i membre de l’Associació de Dones Rurals, on es posarà de manifest la vinculació entre el Dret a la Informació i la Sobirania Alimentària com a peces clau per a la democràcia, la justícia social, la sostenibilitat. S’exposaran els problemes que afecten ambdós sectors, així com resistències i possibilitats d’acció.

L’SPC organitza els treballadors i treballadores del sector de la informació i la comunicació en la defensa dels seus drets laborals per garantir la seva independència i qualitat en el treball, que repercuteix en la garantia per a la ciutadania de rebre una informació plural i veraç, és a dir, el seu Dret a la Informació. La informació no pertany ni als periodistes, ni als mitjans, ni als polítics. Sense Informació lliure no és impossible defensar qualsevol altre dret. És des d’aquest vessant que l’SPC organitza aquest diàleg en el marc de la Setmana de l’Alimentació Sostenible. Respon a la voluntat del sindicat de portar allà on es debaten qüestions socials la necessitat que tots els moviments socials i la ciutadania prenguin consciència sobre la importància del dret a la informació en cadascun dels àmbits de la vida. Tot aquest plantejament va quedar al Simposi en línia sobre Dret a la Informació.

Tant la informació com l’alimentació s’organitzen actualment segons les prioritats de les grans empreses i són tractades sovint com una mera mercaderia, quan en realitat són drets humans fonamentals que pertanyen a la ciutadania. La concentració en poques mans, tant de la producció d’aliments com de la d’informació, provoca desinformació i té conseqüències nefastes, tant per a les persones com per al medi ambient: precarietat, problemes de salut, contaminació, crisi climàtica.

Per la defensa del la seva sobirania alimentària –és a dir, el dret a alimentar-se i conèixer i participar de les diverses fases de producció i distribució dels aliments–, la ciutadania ha d’exigir informació veraç i plural. I la professió ha d’estar organitzada per poder defensar les condicions laborals que permetin exercir el periodisme amb independència i rigor, i no al dictat dels interessos econòmics. La Setmana de l’Alimentació Sostenible que se celebra entre el 14 i el 24 d’octubre en el marc de l’any de capitalitat mundial de l’alimentació sostenible de Barcelona, té el gruix d’activitats programades per al cap de setmana del 16 i 17 d’octubre, dates en les quals l’SPC ja encabit aquest diàleg. El sindicat convida la professió, especialment a companys i companyes que cobreixen professionalment aquestes qüestions.

• Quina informació ens mengem?
Diàleg sobre Dret a la Informació i Sobirania Alimentària
Dia: 17 d’octubre, a les 18.00 hores
Lloc: Plaça Reial, Barcelona
Organitza: Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC)