Més d’un centenar de persones s’han concentrat aquest matí davant la delegació del govern espanyol a Catalunya per protestar contra el judici al qual s’enfronta el fotoperidista Albert Garcia a qui la Fiscalia li atribueix dos delictes d’atemptat contra agents de l’autoritat i un delicte lleu de lesions, pels quals li demanen divuit mesos de presó, una pena de multa de quaranta dies i una indemnització. L’acció anava més enllà d’aquest cas puntual –d’altra banda d’una gravetat extrema pel risc de presó que comporta per al company– , ja que també s’han denunciat les creixents traves policials que els i les professionals del periodisme pateixen. Aquesta situació, tal com afirmen les entitats convocants de la mobilització, entre les quals hi ha l’SPC, suposa una vulneració del dret a la informació de la ciutadania.

Acció davant la delegació de govern per denunciar l’assetjament a la premsa. Foto: Cristina Calderer

Durant la concentració s’ha fet lectura del manifest Amenaça de presó per fotografiar una acció policial en el qual es rebutgen els delictes que s’atribueixen a l’Albert Garcia i es lamenta «la complicitat de la Fiscalia, que ha donat crèdit a unes acusacions policials infundades que només se sostenen pel “principi de veracitat” de les autoritats». El fotoperiodista va ser detingut el 18 d’octubre de 2019 a la plaça Urquinaona de Barcelona mentre cobria per al diari El País la manifestació arran de la sentència del Procés. Les gravacions de la detenció i les proves documentals demostren que les acusacions contra el company són un muntatge policial completament allunyat de la realitat.

Una de les accions dutes a terme durant la protesta davant la delegació del govern ha sigut instal·lar una gàbia de cartró en la qual un gran nombre de fotoperiodistes ha dipositat les seves armilles i braçals de premsa. L’objectiu era denunciar l’assetjament al qual són sotmesos/es per part dels diferents cossos policials –tot i que en aquest cas l’atac parteix de la Policia Nacional– que pretén empresonar el periodisme la tasca del qual és garantir el dret a la informació de la ciutadania.

Una delegació de les entitats convocants de la concentració han entregat a la Delegació del Govern un escrit dirigit a la delegada, Teresa Cunillera, al qual s’ha adjuntat una còpia del citat manifest en el qual es demana al ministeri de l’Interior, «que desautoritzi la versió policial dels fets contra el fotoperiodista Albert Garcia, reconeixent que són tota una invenció» i que la Fiscalia retiri totes les accions que se li atribueixen, per ser falses.  En segon lloc es reclama «el respecte de les administracions públiques al dret de la ciutadania a rebre una informació veraç, plural i contrastada, especialment en situacions de conflicte».

Concentració davant la delegació del Govern el 7 d’octubre. Foto: Francesc Melcion

Les entitats firmants del manifest i que han convocat la concentració d’avui són: Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), Comitè d’empresa d’El País, Comitè de redacció d’El País, Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), Federación de Asociaciones de Informadores Gráficos (FAIG), Federació Europea de Periodistes (FEP), Federació Internacional de Periodistes (FIP), Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Sindicat de la Imatge–UPIFC, i Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC).

Coincidint amb el judici a l’Albert Garcia, aquestes organitzacions han convocat una segona concentració davant la seu de la Ciutat de la Justícia per mostrar el suport al company, per exigir la retirada de les acusacions que pesen sobre ell o que, en el seu defecte, sigui absolt davant la falsedat de la versió policial a partir de la qual la Fiscalia ha fet una qualificació equivocada dels fets. Aquesta serà el pròxim dijous 14 d’octubre, a les 9.00 hores del matí, davant la Ciutat de la Justícia.

Sense periodisme lliure no hi ha democràcia!!