1 i el 3 de Maig, Dia Internacional del Treball i Dia Mundial de la Llibertat de Premsa

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) reclamem aquest 1r de Maig –Dia Internacional del Treball,–i el 3 de Maig –Dia Mundial de la Llibertat de Premsa– la incorporació dels i les periodistes a la peça i freelance en el règim general de la Seguretat Social i la regulació del dret a la informació de la ciutadania, d’acord amb el que estableix l’article 52 de l’Estatut, l’article 20 de la Constitució espanyola i l’article 19 de la Declaració dels Drets Humans. Els i les periodistes celebrem sempre de manera conjunta aquestes dues dates perquè les considerem les dues cares d’una mateixa moneda. Sense condicions laborals justes i dignes per als i les professionals de la informació és impossible oferir a la ciutadania una informació independent i de qualitat.

La precarietat laboral en el periodisme no ha fet més que aguditzar-se en els últims anys. El col·lectiu més castigat per aquesta situació són els i les periodistes a la peça i freelance, ja que no disposa d’una cobertura social digna, equiparable a la resta de la professió. Per aquesta raó, en aquest Primer de Maig, és ja inajornable la seva incorporació en el règim general de la Seguretat Social, com ja ho està en molts països europeus. El govern i el Congrés dels Diputats han d’afrontar de manera immediata aquesta situació. No fer-ho és mantenir pràcticament en la indigència a un gran nombre –cada vegada més gran– de professionals de la informació. A més, una gran part d’aquest col·lectiu està integrat per dones periodistes, la qual cosa fa que la desigualtat en el sector sigui encara més greu. A més, elles també pateixen amb més intensitat els atacs, insults i amenaces que a través de les xarxes socials s’aboquen sobre periodistes, una violència masclista que ha de ser combatuda des de les administracions.

El Dia Mundial de la Llibertat de Premsa arriba en un moment en què cada vegada està més amenaçada a tot el món, sense que Espanya sigui una excepció. El ‘cas Assange’ suposa un greu perill per al dret a la informació. Exigim al govern espanyol que s’uneixi a les veus en un gran nombre de països que reclamen l’alliberament immediat del fundador de Wikileaks. A Espanya i Catalunya, reclamem mesures que permetin avançar en aquest àmbit, desenvolupant legislativament el dret a la informació de la ciutadania i aplicant la Llei Europea de Llibertat de Mitjans de Comunicació aprovada el mes de març passat per la UE.

Enguany, a Catalunya, el Primer de Maig i el 3 de Maig arriben en mig de la campanya electoral per als comicis del pròxim 12 de maig. Dies enrere, l’SPC vam fer públiques les nostres propostes a les candidatures que s’hi presenten amb relació a la informació i la comunicació. Reiterem tot el que hi expressàvem perquè són mesures que cal implementar com més aviat millor en defensa de la dignitat laboral i professional en el periodisme i del dret a la informació de la ciutadania.

L’SPC observem amb indignació i malestar les pràctiques professionals basades en la desinformació i la mentida, una tendència creixent que enterboleix la convivència democràtica. Això es produeix, en part, per la inexistència d’una llei reguladora del dret a la informació de la ciutadania, com reclamem des de fa molts anys. Però també exigim als mitjans de comunicació un exercici de responsabilitat a l’hora de publicar les notícies. Hi ha mitjans que treballen per a aquesta intoxicació informativa perquè el seu objectiu és servir els interessos polítics i econòmics que els emparen abans que informar amb honestedat a les persones que els segueixen. Per això és imprescindible que la resta de mitjans no col·laborin amb aquestes pràctiques difonent informacions basades en la mentida, la manipulació i la distorsió de la realitat.

L’SPC, finalment, mostra la seva preocupació per la perversa utilització que molts mitjans de comunicació fan del que es coneix com a “Intel·ligència Artificial”. Donem suport a l’aplicació de les noves tecnologies en la informació, però això ha de servir per millorar la qualitat dels productes periodístics. En canvi, veiem com moltes empreses l’utilitzen per precaritzar encara més el sector, amb acomiadaments. Això només empobreix la informació que ofereixen, la qual cosa agreuja la creixent desconfiança social cap al periodisme.

El sindicat dona suport a les diferents manifestacions i mobilitzacions que han convocat amb motiu del Dia Internacional del Treball (1 de maig) i Dia Internacional de la Llibertat de Premsa (3 de Maig) i convida els i les professionals de la informació a participar-hi. En aquest sentit, l’SPC convoca els i les professionals de la informació, per al dimecres 1 de Maig, davant la seu del sindicat (Roger de Llúria, 5), a les 11.00 hores del matí, per assistir a la manifestació majoritària.

Ni precarietat ni desinformació!!
JUNTA EXECUTIVA DE L’SPC