El comitè d’empresa de l’Agència EFE a Barcelona denuncia la censura, ocultació d’informació i manipulació que va practicar la direcció de l’empresa dissabte passat, tretze de març i dia de reflexió electoral, i de la qual van ser víctimes els treballadors i treballadores de la casa.

El seguidisme que des de la direcció de Barcelona es va fer de les “consignes” de Madrid va deixar completament desemparats els periodistes que cobrien el torn del cap de setmana, que van assistir a un espectacle de manipulació informativa dirigida des de Madrid i consentida durant gran part del dia pels responsables de la informació a la delegació.

La direcció de Madrid va prohibir dissabte al matí la difusió de les informacions sobre les rodes de premsa i declaracions dels dirigents dels partits de l’oposició a Barcelona, al mateix temps que EFE sí es feia ressó de l’entrevista a Mariano Rajoy, candidat del PP, que publicava aquell dia EL MUNDO.

Durant hores, el servei informatiu de Nacional i el de Catalunya va ocultar qualsevol declaració dels dirigents del partits de l’oposició, que reclamaven al Govern espanyol transparència informativa sobre els autors dels atemptats de Madrid.

Els companys que treballaven dissabte es van veure obligats a donar explicacions a representants dels partits que trucaven per demanar per què es retenien les seves declaracions, i fins i tot alts dirigents del govern català expressaven els seus recels i dubtes sobre la imparcialitat de l’Agència EFE donada aquesta ocultació d’informació.

Tot i que a partir d´última hora de la tarda es van començar a passar pel fil de Catalunya declaracions del partits catalans de l’oposició i de representants del govern català fent referència a la manca de transparencia del Govern, aquestes van arribar tard, donat que es van difondre a partir de les 20.00 hores.

D’altra banda, els periodistes de guàrdia de dissabte a Barcelona es van veure desbordats davant tots els fronts informatius que havien d’atendre (declaracions de polítics, feina ordinària i manifestacions espontànies al carrer i a la seu del PP de Catalunya), sense que la direcció dongués una resposta adequada a aquestes necessitats, el que va provocar més descoordinació.

Per tot això, el comité vol sortir en defensa de la dignitat professional del seus treballadors i treballadores, que, com sovint passa quan parlem de manipulació informativa, són les primeres víctimes d’aquestes situacions. Volem recordar que aquesta ha estat la primera vegada en la història de la Agencia EFE en democracia que es prohibeixen passar informacions de tant impacte i interés informatiu.

Exigim que l’Agència EFE no torni mai més a ser utilitzada amb finalitats partidistes i reclamem que, per evitar-ho, es doti d’un Estatut de Redacció i d’un Comité Profesional que vetlli per la qualitat i veracitat de la informació i el respecte al Codi Deontológic de la professió periodística.

Al igual que ha fet el comité intercentres, el comité d’empresa de Barcelona demanarà ampara al Col.legi de Periodistes de Catalunya perquè asseguri el respecte a la llibertat d’expressió i el dret d’informació.

Barcelona, 16 de març de 2004.