La presidenta de la Plataforma en Defensa de la Llibertat d’Informació (PDLI), Virginia Pérez Alonso, s’ha dirigit al ministre de l’Interior, Juan Ignacio Zoido, per expressar-li la seva «més ferma queixa davant repetides actuacions policials contra l’exercici de la llibertat d’informació i davant les traves a la labor de periodistes en l’exercici de la seva funció». En el seu escrit, la PDLI –de la qual la Federació de Sindicats de Periodistes n’és membre fundador– trasllada al ministre l’últim episodi conegut: la denúncia del Colexio Professional de Xornalistas de Galícia (CPXG) dels impediments que la Policia Nacional va posar a la premsa per realitzar la seva feina durant el desallotjament d’un centre social ocupat dissabte passat a Santiago.

La PDLI se suma a la condemna d’aquests fets i destaca que «lamentablement no són casos aïllats». En els dos últims anys, afegeix, «les sancions i amenaces a informadors per part de la Policia s’han produït de manera constant.» Des de la PDLI «denunciem que aquestes sancions contra la llibertat d’informació responen a un patró: el seu ‘camuflatge’ sota infraccions genèriques com a ‘faltes de respecte i consideració’ a membres de les Forces i Cossos de Seguretat o ‘resistència a l’autoritat’», assenyala la seva presidenta en la carta remesa a Zoido.

La PDLI destaca que les mateixes dades d’aquest ministeri revelen que les multes per aquests dos motius van augmentar significativament el 2016 respecte a l’any anterior, aconseguint un total de 31.591 sancions: una xifra que consideren «desproporcionada amb la situació real de la seguretat ciutadana a Espanya».

Finalment, la presidenta de la PDLI insta al ministre «al cessament, de manera immediata, aquest tipus d’actuacions, i a garantir, seguint el mandat constitucional al qual està subjecte, que l’exercici del dret fonamental a la llibertat d’informació, pilar bàsic de la democràcia, deixi d’estar amenaçat per actuacions policials de qualsevol tipus».

La FeSP se suma a la denúncia del CPXG i la PDLI i, una vegada més, recorda que els agents policials no han d’obstaculitzar el treball dels professionals de la informació sinó facilitar-ho. Els dos anys que porta en vigor la Llei Orgànica de Protecció de la Seguretat Ciutadana –coneguda com a Llei Mordassa– han demostrat que està sent utilitzada per impedir legítimes protestes de la ciutadania i per posar impediments al treball periodístic, sobretot dels mitjans més modestos.