Els treballadors no han de pagar les aventures o incapacitats dels seus directius ni salvar els accionistes de la crisi

En les últimes setmanes, diverses empreses del sector de la comunicació han anunciat el tancament de capçaleres, la presentació d’Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO)o brutals ajustaments de personal. El pretext per a això és una crisi econòmica que, encara que existeix, no ha de recaure sobre els treballadors, perquè no en són en absolut els seus responsables. En canvi, es pretén que en plena crisi els accionistes quedin a resguard i que les conseqüències afectin únicament les plantilles.

Les empreses són les úniques responsables de les seves estratègies editorials i comercials, segons la legislació; i els treballadors no hem de pagar les aventures i incapacitats dels seus directius. Per aconseguir els seus propòsits al menor cost, moltes empreses estan amenaçant amb reduir les seves plantilles, amb l’objectiu d’implantar el temor en els mitjans de comunicació i aconseguir que els treballadors acceptin les condicions que pretenen imposar.

Davant d’aquesta actuació empresarial, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) recomana:
• No cedir al xantatge i no acceptar cap proposta que no sigui negociada pels comitès d’empresa o delegats de personal. Ara més que mai, la millor defensa està en la unitat dels treballadors i en el supot total als seus representants.
• No acceptar cap pla d’acomiadaments massius amb xifres concretes, sinó exigir en tots els casos una explicació transparent de l’estat de comptes de l’empresa, tal com preveu la llei, i el disseny d’un pla de viabilitat.
• En cas d’arribar a acomiadaments, aquests s’han d’analitzar i negociar un a un, amb assessorament dels comitès.
• No acceptar en cap cas compensacions per sota de les que estableix la llei.
• Exigir sempre, a l’efecte d’indemnització, el reconeixement de tota l’antiguitat en l’empresa, incloent el temps treballat a la peça (col·laborador), si existís.

Així mateix, la FeSP repudia que diferents mitjans de comunicació hagin publicat últimament informes creuats, en els quals cada empresa s’obstina a demostrar que els dels mitjans de la competència estan molt malament, i viceversa. Una vegada més, alguns editors espanyols provoquen vergonya aliena.

La ciutadania ha de ser conscient que aquestes impúdiques maniobres per reduir les plantilles i atemorir els professionals afectaran a la qualitat de la informació, el que degradarà encara més el dret que tenen a rebre-la de manera veraç i plural.

Des de la FeSP advertim a l’autoritat laboral que l’actual situació no pot servir de pretext per fer els ulls grossos enfront de les empreses que incompleixen les seves obligacions laborals, sinó que és el moment d’intensificar al màxim les inspeccions de treball.

També recordem al Govern i als grups parlamentaris que aquesta crisi no pot servir de cortina de fum per a incomplir els compromisos assumits amb els periodistes. Per contra, demostra que no han de demorar per més temps el debat i aprovació d’unes lleis que regulin professionalment i laboralment la professió periodística, amb la qual cosa es garantirà el dret a la informació que té la ciutadania.

17 de novembre de 2008