El Tribunal Suprem ha dictat una sentència definitiva en la qual rebutja el recurs de cassació presentat per l’Agencia Korpa i confirma íntegrament la sentència del Tribunal Superior de Justícia d’Andalusia, que al seu torn en ratificava una d’anterior del Jutjat Social 4 de la capital sevillana. A la resolució es declara accident laboral la mort d’Ana Belén García, es reconeix la seva vinculació laboral amb aquesta agència especialitzada en temes del cor i es condemna Korpa a pagar una indemnització de 89.673 euros a la família de la reportera.

Ana Belén García, reportera de l’agencia Korpa, propietat de les també periodistes Paloma García Pelayo i Ángela Portero, va morir en un accident de treball «en missió» el 20 de gener de 2005 quan es dirigiria, en companyia d’una reportera gràfica de la mateixa agència, des de Sevilla a Còrdova a cobrir un acte dels Prínceps d’Astúries, en automòbil facilitat per l’empresa Korpa.

Encara que contra el pronunciament del Suprem es pot presentar recurs davant el Tribunal Constitucional, el Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), que han exercit les accions judicials a través del seu advocat Carlos Crisóstomo, consideren que aquesta nova decisió judicial deixa definitivament en evidència l’actitud empresarial dels amos de Korpa.

Desgraciadament, el que li va passar a Ana Belén García no suposa una excepció, sinó tot el contrari, és la forma habitual en la qual molts professionals de la comunicació desenvolupen diàriament el seu treball. Jornades interminables, obligats a fer-se autònoms, sense el reconeixement exprés de la vinculació laboral, malgrat que són les empreses les quals determinen tots els elements del treball a realitzar, o amb contractes en precari, i tot això sota sous de misèria. Aquesta és la realitat a la qual s’enfronten més del 30% dels periodistes a Espanya. Una situació que la crisi econòmica amenaça amb empitjorar encara més, com ho demostren els nombrosos acomiadaments que s’estan produint en molts mitjans de comunicació, a l’empara de la caiguda de la publicitat, malgrat que els comptes de resultats segueixen registrant beneficis.

Per tot això, l’SPA i la FeSP mostren la seva més absoluta satisfacció per la sentència del Suprem que consideren un reconeixement judicial a les nombroses denúncies que sobre la situació dels periodistes, i especialment els que s’ocupen dels temes del cor, porten temps fet públiques.

Es tracta d’un èxit de la professió periodística que els mitjans de comunicació haurien d’entendre com un seriós toc d’atenció a les pràctiques empresarials que desenvolupen i que basen en les precàries condicions laborals, salarials i professionals dels seus treballadors, la consecució de gran part dels seus beneficis econòmics. Així mateix, per a l’SPA i per a la FeSP aquest cas demostra, una vegada més, la necessitat de promulgar un Estatut que reguli legalment la professió periodística, així com també una llei de drets laborals que el complementi.