La presidenta del Parlament de Catalunya, Laura Borràs, ha expressat la seva voluntat d’incloure el dret a la informació de la ciutadania entre les prioritats de la legislatura anunciant que a la represa de sessions després de l’estiu així ho comunicarà als grups parlamentaris. Borràs va fer aquesta afirmació en el decurs de l’entrevista que va mantenir amb el president del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), Francesc Ràfols, que es va celebrar ahir 1 de juliol en el despatx de la presidenta. La trobada responia a la petició que en aquest sentit li havia fet el sindicat dies enrere i que l’SPC sempre ha mantingut amb la presidència de la cambra catalana en el decurs de les darreres legislatures.

Des que va entrar en vigor l’Estatut de Catalunya que en el seu article 52 estableix les obligacions de la Generalitat per garantir el dret a la informació de la ciutadania, l’SPC ha treballat per aconseguir que el Parlament, a través dels seus grups parlamentaris, desenvolupi legislativament aquest article. Aquesta tasca ha permès acostar-se a aquest objectiu, però que encara no està assolit. En les primeres legislatures, l’SPC ho va fer en solitari i a partir de la passada legislatura ho fat conjuntament amb les entitats amb les quals integra la Comissió Periodigne.

En aquesta entrevista, Ràfols va insistir a Borràs en la necessitat de regular aquest dret ciutadà bàsic en democràcia i que el Parlament havia d’assumir-ho com a una de les prioritats. La presidenta va reconèixer aquesta necessitat, tal com ha expressat ella mateixa en una piulada a Twitter. El president de l’SPC va recordar que de tots els drets fonamentals que la ciutadania té en democràcia –educació, salut, habitatge, feina, pensions, justícia, cobertura social…– l’únic que encara no ha estat regulat ni a Espanya ni a Catalunya, és el dret a la informació, cosa que les posa a les dues a la cua d’Europa en una qüestió tan essencial en democràcia. Si en l’àmbit estatal hi ha l’article 20 de la Constitució, Catalunya disposa de l’article 52 de l’Estatut per fer efectiu la garantia d’aquest dret humà.

L’SPC va aportar informació sobre l’obligació dels poders públics de legislar sobre aquesta qüestió, com la comparativa europea sobre el que en altres països del continent hi ha per regular aquest dret, o les recomanacions d’un panell d’experts de la Unió Europea també sobre aquesta matèria. Ràfols també va entregar a Laura Borràs un exemplar del llibre recentment editat pel sindicat Sindicalisme Periodístic, 130 anys d’activisme laboral i professional en el periodisme català.

Una altra de les qüestions abordades en aquesta entrevista va ser els problemes que pateixen cada cop més els i les fotoperiodistes en els actes institucionals de gran interès mediàtic, qüestió que no només passa en el Parlament sinó també en altres recintes, com ja va denunciar l’SPC dies enrere en un comunicat reclamant posar fi a aquests obstacles. Tots dos es van emplaçar a buscar solucions per evitar situacions d’aquestes, tot i que la problemàtica és general i Ràfols va mostrar la seva preocupació perquè solucions puntuals puguin consolidar-se establint unes discriminacions nocives per al sector i per a la qualitat de la informació. Finalment el president de l’SPC va demanar a Borràs que fes tot el possible perquè s’apliqués d’una vegada la Llei de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) que va ser aprovada per unanimitat a la darrera legislatura.