Les direccions de TV3 i dels seus serveis informatius han engegat un procés de canvis en els programes 30′ i Sense Ficció que s’han vist interromputs gairebé abans de néixer. Les línies mestres passen per la incorporació de Sense Ficció a l’àmbit d’Informatius, la fusió de les dues redaccions, canvis en el llenguatge i en alguns formats i direcció única. L’encàrrec es va fer al reporter Raül Gallego, que després de l’acceptació inicial va rebutjar l’oferiment.

La direcció d’Informatius s’ha donat de marge aquesta setmana per mirar de reconduir la situació. I abans que acabi la setmana, el Consell Professional volem aportar una petita reflexió, després d’haver-nos trobat amb les redaccions dels dos programes afectats i amb la direcció d’Informatius. Que la pressa per resoldre un problema no el faci encara més gran.

Compartim plenament la percepció que hem de renovar i repensar llenguatge i formats. A Diaris, a No Diaris… Arreu. Però la percepció que ens arriba de les dues redaccions –percepció unànime– és que el projecte tenia escassa o nul·la definició més enllà dels “genèrics” sotragar els programes, trencar motllos, renovar-se… Dit això, deixeu-nos afegir que pensem que el sotrac, ben donat, pot ser bo. El fet que la persona triada per pilotar el canvi s’hagi fet enrere just abans de salpar reforça la tesi que les coses no s’han fet bé. Potser Raül Gallego tenia el projecte més desenvolupat, però no s’ha pogut veure. El que havia de ser cap de la nova macroàrea no es va arribar a reunir ni amb el 30′ ni amb Sense Ficció.

Sense Ficció, a més de liderar sovint la seva franja (gairebé sempre quan programen produccions pròpies), aporta un qualitatiu que ningú no posa en dubte. La dinàmica per produir més de 50 documentals l’any (en totes les modalitats de producció) fa molt difícil gestionar-lo amb eficiència des d’una posició que exigeixi, a més, la direcció del 30′. Els responsables d’informatius apel·len al model de documentals que Netflix duu a la pantalla, alhora que demanen reduir els temps de producció i es mantenen els pressupostos escanyats, com a moltes altres àrees de la casa. Això és impossible. S’ha posat damunt la taula un full de ruta i un reforma sense haver preguntat res a la gent que treballa a Sense Ficció.

El 30′ també manté el lideratge, en aquest cas més disputat amb la programació de la competència. Ningú no nega que cal revisar-lo, però l’aproximació que ha fet la direcció d’informatius s’ha viscut com un moviment mancat d’un rumb clar i fet igualment sense consultar ningú de l’equip. Es demana també reduir els temps de producció, però no es completen les línies de treball ni la dotació de personal que evitaria els embussos en la producció. De nou, s’ha posat damunt la taula un full de ruta i un reforma sense haver preguntat res a la gent que treballa al 30′.

Volem fer especial esment en les formes. El director de Sense Ficció, Joan Salvat, es va assabentar per la premsa del seu cessament. TV3 és molt més que la gent que la fem. Però sense la gent que la fem no seria TV3. I el Joan fa TV3 des de fa més de 30 anys. Lamentem i condemnem la cadena de falta de sensibilitats que ha acabat amb aquest episodi d’ingratitud i que la direcció d’Informatius atribueix a filtracions alienes als Serveis Informatius. Fem, igualment, un reconeixement a la trajectòria i la feina d’en Joan.

Dit això, el Consell Professional demanem a la direcció de TV3 i a la direcció d’Informatius:
• Que parlin amb les redaccions dels dos programes afectats abans de prendre decisions amb la pressa i l’angoixa com a conselleres. Ningú en sap tant com ells. De les fortaleses i de les debilitats que carretegen.
• Que es repensin la fusió de les redaccions del 30′ i Sense Ficció. El gèneres que cultiven i les estructures que suporten les seves produccions no són homologables. Potser Raül Gallego tenia un projecte clar per al 30′. Potser també per a Sense ficció. Potser per a tots dos programes plegats. No ho sabrem. Tampoc sabrem si era viable.
• Que es busquin lideratges que generin confiança als equips.
• Que el projecte estigui definit, que s’expliqui a les redaccions i que no es perdi de vista el caràcter de TV pública de TV3. De les poques pistes que hem tingut del full de ruta, els referents que s’han fet públics han estat corporacions privades.

Des del Consell Professional, saludem la incorporació a l’àrea d’Informatius de la redacció de Sense Ficció. Aquesta reubicació hauria de fer que, tot mantenint les especificitats de gestió dels espais que hi viuen, els projectes puguin fluir entre programes.

12 de juliol de 2017