Ana Belén García va morir mentre cobria una informació per a l’agència Korpa

El Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) mostren la seva satisfacció més absoluta per la sentència que declara que la mort d’Ana Belén García, una jove reportera de l’agència Korpa, va ser un accident laboral i condemna l’agència del cor a indemnitzar la família amb la màxima quantitat prevista per a aquests casos.

Per al sindicat andalús i la Federació, que han exercit les accions judicials, es tracta de tot un èxit de la professió periodística i un precedent que haurien de tenir en compte les empreses de comunicació per eliminar la massiva precarietat al sector i la vulneració de les normes laborals que pateixen els periodistes.

Des de l’SPA i la FeSP destaquem la fermesa i rotunditat de la sentència, que constitueix un suport a les constants denúncies que hem estat realitzant sobre la situació dels periodistes col·laboradors, i en especial els que es dediquen als temes denominats “del cor”. És en aquest sentit que entenem les referències explícites del jutge de la secció Social núm. 4 de Sevilla en la seva resolució, en la que critica l'”explotació i precarietat més absoluta” dels reporters de la premsa rosa davant les “col·laboracions de luxe” dels contertulians d’aquests programes, així com la contradicció entre els “amplis marges de benefici” de la premsa del cor” i “l’explotació massiva” dels seus reporters.

La sentència declara com a accident laboral la mort d’Ana Belén García, una reportera de l’agència Korpa que va sofrir un accident de trànsit el 20 de gener de 2005 quan es dirigia des de Sevilla a Còrdova per cobrir un acte dels Prínceps d’Astúries; considera demostrada la relació laboral i condemna l’empresa a indemnitzar els seus pares amb 89.673 euros.

La sentència reconeix la vinculació laboral de la morta amb Korpa. Pel que fa això, desestima l’al·legació de l’empresa que es tractava d’una freelance i, tal com va defensar l’advocat de l’SPA, Carlos Crisóstomo, defineix l’esmentada relació com la pròpia d'”un contracte de treball per compte d’altri, indefinit, a temps complet i amb categoria laboral de redactora”.

El jutge atén així mateix altres plantejaments del sindicat com que la reportera no comptava amb autonomia sobre les notícies a realitzar o el seu tractament informatiu, que Korpa no comptava amb un pla de prevenció de riscs laborals i que l’empresa va ser la responsable de l’accident de circulació, que es va convertir en accident de treball, “per no haver adoptat les mesures preventives contra la producció del mateix”.

Des de l’SPA i la FeSP volem agrair el suport i la participació activa de periodistes i estudiants en aquest cas, que considerem de vital importància per a la dignificació de la professió. Així mateix mostrem el nostre agraïment cap a institucions com l’Associació de la Premsa de Sevilla i la Facultat de Comunicació de Sevilla, i en especial el seu degà Francisco Sierra, que han estat decisius en tot el procés.

Igualment destaquem que aquest cas demostra, una vegada més, la necessitat de regular legalment la professió periodística mitjançant un Estatut del Periodista Professional -que es troba en tràmit en el Congrés dels Diputats- i una llei de drets laborals que el complementi.

27 de juliol de 2006