El titular del Jutjat del Social número 4 de Sevilla reconeix en una sentència “l’explotació i precarietat més absoluta dels reporters de la premsa rosa”, situació que contrasta “amb les col·laboracions de luxe dels contertulis d’aquesta mena de programes”. La resolució judicial és resultat de la demanda interposada pels familiars de la periodista Ana Belen García, periodista que treballava per a l’agència Korpa i que va morir en accident de trànsit mentre cobria una informació per a aquesta empresa, que dirigeixen Paloma García Pelayo i Ángela Portero. El Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) es va personar en el cas en el qual els denunciants reclamaven el reconeixement de la relació laboral de la periodista amb l’agència.

El veredicte del jutge fixa la màxima indemnització per a la mort de García, que és de 89.673 euros que Korpa haurà de pagar als pares de la periodista. El magistrat destaca en el seu escrit “les contradiccions entre els amplis marges de beneficis de la premsa del cor i l’explotació intensiva dels seus periodistes”. A la sentència es reconeix que “l’agència elegia les notícies a cobrir, l’ordre de cobertura, el tractament que s’havia de donar i la seva ubicació” en el mitjà. També s’hi afirma que “la reportera no disposava d’autonomia en l’elecció de les notícies ni en el seu tractament informatiu. L’empresa va al·legar a la vista del judici que la periodista era free-lance, versió no acceptada per la sentència ja que la relació “era la pròpia d’un contracte de treball per compte aliè, indefinit, a temps complet i amb categoria laboral”.

A l’accident en el qual va morir Ana Belén García va patir ferides de diversa consideració una reportera gràfica. El jutge considera que les dues joves “treballaven en un ambient d’alt risc a causa de l’ambient hostil i agressiu amb què es desenvolupa aquest treball”. Per això, a la sentència es condemna també l’agència Korpa “per no disposar d’un pla de riscos laborals i confiar la conducció del vehicle de l’agència a la reportera gràfica que acompanyava la víctima, sense tenir en compte el grau de tensió, estrès, competitivitat, pressió empresarial i cansament amb què desenvolupaven el seu treball”. Per això, considera que Korpa “és responsable de l’accident de treball al no adoptar mesures preventives per evitar-lo”. A la resolució es valoren especialment els testimonis en el judici del degà de la Facultat de Comunicació de Sevilla, Francisco Sierra, i del periodista Antonio Burgos, qui va assegurar que aquests treballadors “són la dura infanteria de la premsa del cor”.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC), la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) ai expressen la seva satisfacció per aquesta sentència perquè reconeix les denúncies que des de fa anys fan les principals organitzacions sindicals i professionals del sector. L’SPC i la FeSP esperan que de la doctrina d’aquesta resolució s’inspirin els membres de la comissió Constitucional del Congrés dels Diputats que tenen a les seves mans els projectes principals per a la regulació professional i laboral de la tasca dels treballadors de la informació. La FeSP ha emés un comunicat que es pot consultar en aquesta mateixa pàgina web sindicat.org.

Traducció: Traduït traduit.com