En aquests moments ja és en fase de discussió parlamentària al Congrés de Diputats el projecte d’Estatut del Periodista Professional (EPP), que haurà de comportar la posterior tramitació d’una Llei de Drets Laborals dels Periodistes (LDLP). Presentat pel grup parlamentari d’Esquerra Verda, tots dos textos van ser elaborats pel Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP), organisme unitari de la professió, integrat per les agrupacions de periodistes de CCOO i UGT, d’àmbit estatal, els Col·legis de Periodistes de Catalunya i de Galícia, i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), de la qual forma part l’SPC.

Per això, ara cal animar els legisladors perquè regulin per fi la professió periodística mitjançant aquests projectes, l’única garantia perquè sigui reconegut de manera efectiva el dret de la ciutadania a una informació veraç i plural. L’EPP i la Llei laboral són també l’única garantia perquè els professionals de la informació gaudeixin de les condicions indispensables per poder garantir aquest dret a la informació.

I això perquè el dret fonamental de la ciutadania a la informació no pot ser regulat per acords entre periodistes i empreses, que no són els propietaris de la informació, sinó mediadors d’aquest bé ciutadà. Sobretot perquè les empreses són massa susceptibles de ser influïdes per les pressions econòmiques i polítiques. L’EPP no és un privilegi corporatiu ni atempta contra les llibertats de premsa, d’expressió ni d’informació, sinó que, al contrari, n’impedeix la vulneració. Tots els estatuts de periodistes vigents a Europa –especialment als països del nostre entorn democràtic, com França, Portugal o Itàlia– compten amb una autoritat reguladora legalment constituïda, i el mateix Consell d’Europa recomana els estatuts de redacció com a garantia de pluralitat informativa i d’independència professional dels periodistes. I és per això que l’EPP preveu una autoritat reguladora independent, un ens que posi fi a la selva en què s’ha convertit el sector de la comunicació. L’EPP obliga tots els mitjans a disposar d’un Estatut de Redacció i forçarà en un termini més o menys breu a aprovar una Llei de Drets Laborals dels Periodistes.

L’SPC, que representa els professionals de la informació que cada dia pateixen la precarietat laboral que tant perjudica el dret a la informació de la ciutadania, espera que el Govern i els partits no es confonguin ara amb les declaracions interessades que des dels àmbits més pròxims a les cúpules empresarials i directives dels mitjans de comunicació s’estan fent per tal d’aigualir un projecte llargament defensat i reivindicat per les organitzacions més representatives de la professió. Desvirturar el procés parlamentari o disminuir l’abast de la llei només afavoreix aquells que volen mantenir la precarietat laboral i els seus beneficis i aquells que defensen la potestat total de l’empresa sobre els continguts informatius, negant-se a la implantació d’Estatuts de Redacció. Aquests elements són el que espanta les empreses i els sectors més ultraliberals de la professió i no un suposat atac a la llibertat de premsa o d’expressió, que només existeix en el seu imaginari interessat i gens respectuós amb els drets civils més elementals.

Per això és important que des de les empreses, els autèntics representants dels treballadors i de la professió fem arribar als diputats el nostre reclam d’urgent sanció de la Llei respectant el seu esperit. Per això us demanen que reclameu a tots els membres de la comissió parlamentària que tramita l’Estatut del Periodista Professional per tal que se n’adonin que la regulació de la professió en benefici del dret a la informació de la ciutadania i de la dignificació de la tasca del periodista és una reivindicació que comparteixen el conjunt dels treballadors de la comunicació.

Estem davant una oportunitat històrica, no la desaprofitem

Traducció: Traduït traduit.com