El Sindicat de Periodistes de Turquia (TGS), juntament amb la Federació Europea i Internacional de Periodistes (FEP i FIP), a les qual pertany la FeSP, va organitzar amb èxit un taller de seguretat en Diyarbakir (Sud-est de Turquia) els dies 3 i 4 d’octubre passat dirigit a periodistes locals i visitants que regularment cobreixen zones de conflicte a la regió.

Els periodistes i treballadors de mitjans que hi van participar van elaborar aquest primer Protocol de Seguretat, que es concreta en 16 punts:

1.– Fes de la protecció de la vida la teva màxima prioritat, protegir la teva vida és sempre més important que la cobertura de notícies o els materials.
2.– Fes servir un equip de protecció (casc, armilla salvavides, màscara de gas) en el terreny.
3.– Seguir una formació professional regular i sistemàtica sobre cobertura de notícies en un entorn hostil.
4.– Disposa de les últimes actualitzacions, informes i consells de les experiències dels reporters locals abans d’anar-te’n-hi.
5.– Evita estar sol a les zones de conflicte tant com sigui possible
6.– Estigues atent a les restes explosives després dels combats i als camps minats a les fronteres.
7.– Comparteix les teves ubicacions i programes diaris amb el teu sindicat local o almenys amb un col·lega.
8.– Mantén-te a distància de les zones de conflicte abans de fer una cobertura en viu per TV i web.
9.– Sigues caute quan persones desconegudes t’ofereixin oportunitats de notícies, a causa dels intents de segrest.
10.– Mai responguis a accions provocatives d’autoritats o grups i mantén-te a distància.
11.– Assegura’t que qualsevol acreditació de premsa, símbol, materials d’identificació professional siguin clarament visibles per a les autoritats o per a qualsevol grup.
12.– La cura del teu físic és tan important com rebre les notícies; assegura’t de menjar i beure amb regularitat, tenir temps per dormir i descansar prou.
13.– Mai et quedis sol després d’experiències traumàtiques, comparteix la teva història almenys amb una persona.
14.– Mantén-te actiu amb activitats positives (esport, entreteniment, …) després d’una cobertura amb experiències traumàtiques.
15.– Pren-te un descans i demana la reubicació, fins i tot durant un breu període, després d’una cobertura amb experiències traumàtiques.
16.– Demana ajuda professional quan l’efecte post-trauma perduri en el temps.