Caldrà explicar la responsabilitat de cadascú pel fracàs de la reforma

La proposició de Llei de la nova Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha estat admesa a tràmit en el debat de totalitat d’avui al Parlament de Catalunya, però difícilment podrà ser aprovada en el pròxim i darrer ple de la cambra catalana.

Si el PP s’ha abstingut fins i tot d’argumentar quina era la seva posició (de fet podem intuir-la si pensem en les comunitats, com la valenciana o la balear on governa, és a dir, el model Urdaci), CiU ha dit que “no volia enganyar ningú” i ha afirmat que apostava per deixar la Llei per la pròxima legislatura, tot i haver votat el text consensuat de la ponència (serà que calcula tornar a governar i gràcies a la llei actual tornar a controlar la seva?). La sorpresa ha tornat a estar ERC, que novament ha posat com a condició per aprovar la llei que es torni al text inicial, previ al definitiu, que atorgava més competències al CAC per proposar candidats al consell de govern de la Corporació.

Això fa que tot i que la llei pugui anar pel procediment d’urgència i en tràmit de lectura única, i per tant pugui ser aprovada en el ple del 14 de juliol, el darrer de la legislatura, l’oposició de PP i CiU (lògica, si ens atenem als antecedents i a la seva llarga tradició de control governamental dels mitjans públics) més la d’ERC, pretesament més purista que la llei, però contradictòria al nostre entendre amb els compromisos adquirits des de 1999, impedirà que la reforma de la CCRTV pugui prosperar.

La perspectiva, doncs, torna a ser la d’un nou govern que nomenarà digitalment un nou director general de la Corporació, més nous directors dels mitjans, més altres càrrecs –especialment els caps d’Informatius- i, si cal, més avall encara. Es reproduirà així el model governamental de radiotelevisió pública que fa més de sis anys el Parlament català es va comprometre a superar.

Els professionals de la informació, i la societat que va creure en les promeses d’independència dels seus mitjans públics, en prendrem nota.

Barcelona, 22 de juny de 2006