L’SPC reclama a l’Ajuntament de Barcelona que defensi la feina del fotoperiodisme

Aquest darrer estiu ha esclatat el malestar que des de fa temps arrosseguen els i les professionals del fotoperiodisme provocat per l’exigència de diversos artistes i de les seves agències de representació de fer censura prèvia de les imatges que s’havien de publicar sobre els concerts d’aquests cantants en els diferents festivals d’estiu que hi ha en aquest període de l’any. El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) ja van fer-se’n ressò d’aquesta qüestió en un comunicat emès el 29 de juliol.

L’SPC reitera de nou aquesta denúncia davant les informacions que ens estan arribant que en les pròximes festes de la Mercè, a Barcelona, es tornarà a produir la mateixa exigència per part dels artistes i/o de les seves agències de representació, consistents en l’acceptació per escrit de validar prèviament les imatges que han de ser publicades i fins i tot cedir la propietat de les fotografies perquè els artistes les puguin utilitzar sempre que vulguin. Això, com dèiem, «és una inadmissible censura cap als i les professionals de la informació i una vulneració flagrant dels seus drets d’autoria, com també un gest de prepotència cap a un col·lectiu que es mereix el màxim respecte personal i professional. I, finalment, és també un atac al dret a la informació de la ciutadania».

L’SPC fa una crida a l’Ajuntament de Barcelona a impedir aquest tipus de situacions, provocades per part dels artistes programats per a les festes de la Mercè, especialment si aquests espectacles es duen a terme en recintes públics. El sindicat emplaça les administracions públiques que organitzen esdeveniments lúdics i culturals que no permetin que en aquests actes, quan es fan –insistim– en espais públics, hi hagi pràctiques que vulneren drets democràtics essencials de persones que hi han de treballar per explicar-los a l’opinió pública.

Aquesta és una situació que, malauradament, no es dona només a Barcelona, ja que succeeix a moltes altres ciutats, però l’SPC vol fer palès aquí la indignació que això produeix en el col·lectiu de fotoperiodistes arreu del món. En aquest sentit, ens oferim a col·laborar amb les administracions i, en aquest cas, amb l’Ajuntament de Barcelona, per trobar una solució satisfactòria que suposi no vulnerar drets essencials. Així, demanem al consistori una entrevista amb els responsables de l’Institut de Cultura de Barcelona per tractar aquest afer.

Com dèiem al juliol, «si els i les artistes no diuen com s’han d’escriure les notícies, tampoc han de dir com es fan les fotografies. Els i les fotoperiodistes no els diuen què han de cantar o com han d’actuar. Doncs el mateix a la inversa, que no diguin quines imatges cal publicar».