El Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) veu amb molta preocupació el fet que s’hagi atorgat un premi Ondas al periodista Pepe Domingo Castaño “per la seva capacitat d’integrar la publicitat en els continguts radiofònics”. No qüestionem la reconeguda tasca professional del guardonat i creiem que Castaño mereix el reconeixement professional però no per aquesta raó. També considerem que la Cadena Ser no pot premiar la barreja d’informació i publicitat, qüestió prohibida expressament pel codi deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya i també pel de la Federació Internacional de Periodistes, l’organització de professionals de la comunicació més important del món.

En concret l’article 7 del Codi Deontològic aprovat pels periodistes catalans i ratificat per la pràctica totalitat d’empreses de comunicació de Catalunya, i entre elles, la Cadena Ser, diu:

“No acceptar mai retribucions o gratificacions de tercers per promoure, orientar, influir o haver publicat informacions o opinions. En tot cas, no s’ha de simultanejar l’exercici de l’activitat periodística amb altres activitats professionals incompatibles amb la deontologia de la informació, com la publicitat, les relacions públiques i les assessories d’imatge, ja sigui en l’àmbit de les institucions o organismes públics, com en entitats privades.”

I l’article 1:

“Observar sempre una clara distinció entre els fets i opinions i interpretacions, evitant tota confusió o distorsió deliberada d’ambdues.”

Ja és greu que cada dia es deixi de banda a tants mitjans de comunicació, el respecte pels punts 7 i 1 del Codi Dentològic –principis que l’article 18 del Codi Deontològic de la Federació d’Associacions de la Premsa d’Espanya expressa de manera similar– però és més greu encara que des de prestigioses empreses es premiï una activitat que els vulnera per complert. Cada dia veiem com diversos dels més afamats periodistes se salten aquests criteris deontològics, en alguns casos fins i tot arribant als extrems èticament més barroers possibles. L’SPC hauria vist amb plena satisfacció que l’entitat que atorga els Ondas hagués guardonat Pepe Domingo Castaño per tots els altres motius que adornen la seva trajectòria professional i no per una qüestió que hauria d’estar desterrada de la pràctica informativa. Res no tenim en contra del company Castaño i si fem públic ara un comunicat per aquest fet és per aprofitar la concessió d’uns premis professionalment tan prestigiosos per alertar sobre una pràctica que contribueix a degradar l’ofici d’informar.

És evident la importància de la publicitat en el manteniment dels mitjans de comunicació en general i de les emissores de ràdio en particular, com també ho és la recerca de fórmules atractives i imaginatives per fer-la arribar als oients; però això no pot transformar-se en el que massa sovint veiem a la majoria de mitjans de comunicació. Per a la Cadena Ser no pot ser un mèrit “la quadratura del cercle d’haver aconseguit integrar la publicitat en un context informatiu, vendre un producte, fer un espectacle i entretenir” –per utilitzar l’expressió del mateix Castaño– i hauria de ser-ho el respecte a tots els codis deontològics existents que, amb diferents paraules i cadascun amb els seus matisos particulars, defensen la separació entre informació i publicitat.

Barcelona, 31 d’octubre de 2005