Manuel Castells expulsa un fotoperiodista d’un Diàleg del Fòrum

Dilluns 26 de juliol es va produïr, en el marc d’un Diàleg del Fòrum, un fet que feia temps que no vèiem: l’expulsió d’un informador, en aquest cas un fotoperiodista, per part de qui estava en l’ús de la paraula que considerava, ell, que l’acte no tenia interès informatiu. Sembla cert que previament el ponent havia explicitat la seva voluntat que no es fessin fotografies, però això no pot ignorar un dret superior, el dret a la informació, que estava plenament legitimat en tractar-se d’un acte públic, com demostra el fet que es va emetre per diferents televisions.

L’incident ens sap especialment greu perquè el va protagonitzar el catedràtic Manuel Castells, autor d’una obra d’alt nivell sobre la societat de la informació en la qual el món està immers. En tot cas, els seus grans coneixements no haurien d’ignorar la prevalència del dret a la informació sobre altres, que no creiem que concurrissin en aquest cas, d’acord com dèiem amb el caràcter públic de l’acte.

Per la resta, incidents com aquests ens reafirmen en la necessitat de la regulació legal de la feina dels informadors, que asseguri per llei els seus drets (accés a les fonts, secret professional, clàusula de consciència, comitès de redacció…) per poder exercir amb dignitat una professió que es deu al dret a la informació dels ciutadans.

Barcelona, 27 de juliol de 2004