L’empresa torna a exigir que els treballadors paguin la mala gestió dels directius
Els responsables del Grup Z han plantejat als representants dels treballadors una nova retallada salarial per fer front als deutes bancaris pendents de pagament. El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) s’oposa a aquesta decisió perquè considera que els treballadors ja han pagat prou els desgavells financers comesos pels directius del grup. La direcció empresarial vol consolidar les rebaixes salarials pactades com a temporals per transformar-les en permanents i, a més, en planteja de noves a afegir a les ja posades en pràctica.

Fins ara, els treballadors del grup Z han perdut des del 2012 una mitjana del 10% del seu sou. A més, des del 2008 no hi havia hagut cap increment salarial. Ara la proposta que han presentat al comitè intercentres és d’una nova rebaixa salarial mínima del 5% a la redacció i del 10% en altres col·lectius de l’empresa –combinada amb una reducció de jornada proporcional– més la supressió total o parcial de determinats plusos i complements. Això faria que la retallada arribés en alguns casos a ser del 25%. Si es té en compte les no actualitzacions de l’IPC entre 2008 i 2012, alguns dels treballadors podrien arribar a una pèrdua de poder adquisitiu pròxima al 50%. Però a més, també volen acomiadar treballadors en alguna de les empreses del grup, dos a Zeta Gestión de Medios, i nou al diari Sport.

Aquesta situació ratifica allò que fa temps portem denunciant des del sindicat: la mala gestió empresarial al Grup Z. L’argument és que el pla per satisfer el deute contret amb els bancs no s’ha complert. Cal recordar que una part considerable d’aquest deute –prop de 30 milions d’euros– prové essencialment de les quantitats no pagades a Hisenda als anys noranta, quan el grup guanyava força diners. Si llavors s’haguessin afrontat les obligacions fiscals com corresponia i no deixant-les a l’atzar de les aliances polítiques dels editors, ara la motxilla seria molt menys feixuga i, per tant, potser no caldrien les rebaixes continuades dels sous dels treballadors. L’SPC considera que els treballadors ja han fet prou sacrificis per garantir la viabilitat del grup Z. Ara cal buscar altres fórmules per assolir els reptes financers del hòlding que no siguin carregar de nou els neulers sobre la part més feble.

No més rebaixes salarials al Grup Z!

Barcelona, 3 de desembre de 2013