El Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) critica amb total rotunditat la nota feta avui pel Govern de la Generalitat en relació a les limitacions imposades per informar sobre els fets del Carmel. L’SPC entén que el dret a la informació de la ciutadania és un valor suprem que no pot ser vulnerat en base a raons tècniques subsanables amb altres mitjans. El Sindicat rebutja de totes totes l’expressió inclosa en el comunicat de l’Executiu català que les imatges “es lliuraran quan hi hagi algun fet noticiable”. Qui decidirà si un fet “és noticiable” o no? El Govern? Amb quins interessos? L’Agència EFE i Europa Press, donat el seu caràcter d’agències, es converteixen en una font d’informació d’indubtable valor, però que en una societat plural no poden ser l’única.

La nota del Govern és especialment lamentable després de les protestes fetes la setmana passada per les organitzacions professionals queixant-se justament de les limitacions als professionals de la informació als quals fins i tot es dificulta que puguin parlar amb els veïns sobre el greu conflicte que estan patint a causa d’un sinistre del qual en són les víctimes i no els responsables. L’SPC considera que el Govern està vulnerant el dret a la informació de la ciutadania en un moment en el qual, a instàncies de diverses organitzacions entre les quals està el Sindicat, té previst incorporar-lo al nou Estatut de Catalunya que està en fase d’elaboració. És així, posant limitacions als professionals de la informació, que pensa respectar-lo?

D’altra banda, aquesta nota fa encara més evident la necessitat de regular l’exercici del periodisme amb l’Estatut del Periodista Professional, a tràmit parlamentari al Congrés de Diputats. Amb l’Estatut, el dret a la informació de la ciutadania no queda en mans dels interessos dels governs de torn, com estem veient aquests dies al Carmel, sinó que, a partir d’unes normes generals diàfanes i rigoroses, estan en funció del dret de la ciutadania a rebre una informació veraç i plural.

L’SPC reclama a les institucions que la necessitat d’impulsar de manera ordenada les reparacions al barri del Carmel sense destorbar els treballs tècnics es faci de manera més imaginativa que no impedint als professionals de la informació la seva feina i furtant a la ciutadania la informació lliure sobre el sinistre del Carmel, les errades tècniques que l’han provocat i el drama social que està comportant a un gran nombre de famílies.

Barcelona, 8 de febrer de 2005