Clausurat a Granada el II Congrés del Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA)

L’assemblea del II Congrés de Periodistes d’Andalusia insta els empresaris i els propietaris de mitjans de comunicació que reconeguin els drets laborals dels seus treballadors en situació irregular i els drets professionals a través d’estatuts i de comitès de redacció. Només així es podrà garantir la llibertat dels professionals per informar amb veracitat i independència. Aquesta és una de les resolucions aprovades aquesta tarda pel II Congrés de l’organització andalusa, al qual han assistit prop d’un centenar de professionals de la Comunitat. En la trobada, celebrada a la Fundació Euroàrab, hi han participat també, entre d’altres, els degans de les facultats de Comunicació de Sevilla i Màlaga.

Una altra de les decisions adoptades pel congrés ha estat la de potenciar un acord amb les facultats de comunicació andaluses per desenvolupar, en el marc acadèmic, accions informatives i explicatives sobre la situació laboral de la professió periodística. L’objectiu d’aquestes accions és apropar la realitat professional als futurs periodistes perquè prenguin consciència del risc que es corre acceptant les condicions existents en l’actual mercat de treball.

El Congrés de l’SPA es mostra a més molt preocupat per la derivació dels diversos consells existents a Andalusia com a òrgans de control o direcció als mitjans de comunicació públics. Encara que els estatuts de creació recullen clarament respecte a la seva composició l’elecció de personalitats de rellevància social per conformar-los, cada vegada més aquests consells, tant assessors com d’administració, són el refugi de polítics desplaçats de llocs de poder o de representació, de professionals del periodisme vinculats directament als partits polítics o d’altres tipus de servituds que desnaturalitzen el control social que s’atribueix a aquests òrgans.

L’SPA també celebra que la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea adjunta a la Constitució Europea acabada d’aprovar tingui rang de llei fonamental. No obstant això, lamenta que el dret a la informació no hi estigui recollit de manera explícita, sinó com a dependent d’una genèrica referència a la llibertat d’expressió i d’informació, fet que representa una defensa de la lliure empresa, però no garanteix el dret dels ciutadans a la informació. Això suposa un pas enrere amb relació a la Carta Universal de Drets Humans i amb les constitucions democràtiques dels estats membres; entre elles, l’espanyola.

D’altra banda, el II Congrés del Sindicat de Periodistes d’Andalusia insta la Federació de Sindicats de Periodistes d’Espanya que faci pública a través d’Internet i de tots aquells mitjans que consideri oportuns una informació actualitzada sobre les vinculacions econòmiques, polítiques o de qualsevol altre tipus dels propietaris i gestors dels mitjans i dels grans grups de comunicació, públics o privats, que puguin influir en la seva línia editorial. L’SPA considera aquesta informació de vital importància perquè el ciutadà pugui saber en tot moment qui és al darrere dels mitjans de comunicació.

L’Assemblea del II Congrés ha renovat la junta executiva de l’SPA, al capdavant de la qual continuarà com a secretària general la periodista granadina Lola Fernández Palenzuela. Componen la resta de l’executiva Guillermo Polo, Susana Aragón, Rafael Contreras, Francisco Terrón, Clara Aurrecoechea, Salvador Rivas, Antonia Merino i Charo Valenzuela.

L’assemblea del II Congrés ha transcorregut en un clima de profund debat i reflexió sobre la situació laboral i professional dels periodistes, i ha comptat entre els assistents amb el redactor del Codi Europeu de Deontologia, Manuel Núñez Encabo, el secretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Enric Bastardes, el president de la Federació d’Associacions de la Premsa d’Andalusia (FAPA) Santiago Sánchez Traver i representants dels sindicats de periodistes de Madrid, La Rioja, Canàries i Catalunya.

Granada, 19 juny de 2004

Traducció: Traduït traduit.com