Manifest 8-M: L’SPC reclama més mesures contra els atacs sexistes

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) mostrem aquest 8-M del 2023 el nostre suport a les dones víctimes dels diferents conflictes bèl·lics i socials que castiguen avui el món. Ens solidaritzem amb les que pateixen la guerra d’Ucraïna i el terratrèmol entre Turquia i Síria, ja que, en una situació de vulnerabilitat, les dones sempre són les que pateixen més. També donem suport a les dones afganeses, que han vist com els talibans han retallat cada un dels drets assolits en els darrers anys com, per exemple, estudiar a l’escola o a la universitat; així com les dones iranianes, que estan liderant la lluita per la llibertat al seu país i que a Catalunya s’organitzen per visibilitzar-la.

Aquesta vulnerabilitat també es trasllada en les professionals que cobreixen conflictes bèl·lics o l’actualitat internacional que, sovint, tenen més complicacions per accedir a la informació, són intimidades o víctimes d’atacs masclistes o misògins.

Enguany, denunciem especialment les violències a les quals són sotmeses les companyes a través de les xarxes socials per fer la seva feina i publicar informacions que poden ser incòmodes per al poder o denunciar situacions injustes o actuacions delictives, o tan sols per tenir visibilitat pública. El mes de gener passat, vam contribuir i sumar-nos al Manifest Contra el ciberassetjament a les dones periodistes, impulsat per diferents organitzacions periodístiques, feministes i de drets humans, que es va llegir al Parlament.

El masclisme i la misogínia social es traslladen brutalment al món virtual en forma de ciberassetjament, com apunta un estudi de la UNESCO, segons el qual un 73% de les dones periodistes l’han patit. L’SPC dona i donarà suport a les periodistes i comunicadores que estiguin en aquesta situació i continuarà treballant per incloure protocols a les empreses que evitin i resolguin tota mena de violències que puguin rebre les seves treballadores, especialment a través de les xarxes.

A més, segons va poder constatar el sindicat en el Fòrum de Periodistes Esportives, aquesta realitat s’accentua en l’àmbit del periodisme esportiu, un sector molt masculinitzat alhora que l’entorn de l’esport, especialment del futbol, és molt masclista. Per això, des de l’SPC demanem un front global i conjunt per acabar amb aquesta xacra que pateixen les dones professionals del sector. Primer de tot, perquè és una vulneració flagrant dels seus drets i de l’exercici de la seva professió. En segon lloc, perquè això propicia que, molts cops, hi hagi una autocensura i, per tant, repercuteix en la qualitat de la informació que rep la ciutadania.

Precarietat laboral

En els darrers dies, desenes de periodistes de diferents mitjans de comunicació, com El País, El Mundo o l’ABC, s’han mobilitzat per denunciar que fa deu anys que tenen els sous congelats. La realitat és que la situació dels treballadors i les treballadores del sector cada cop és més precària i, això, s’ha anat accentuant en els darrers anys: primer, arran de la crisi econòmica iniciada el 2008; després, per la desencadenada amb la de la covid-19; i, actualment, amb la inflació disparada.

Aquesta situació de precarietat encara s’acarnissa més amb les dones del sector que, sovint, tenen pitjors condicions que els homes tant si estan a les redaccions com si treballen de freelance i a la peça. Un dels reptes encara pendents és trencar amb el sostre de vidre existent en moltes redaccions, on, malgrat que més del 50% de les plantilles són dones, les funcions de cap i direccions continuen estant en mans d’homes.

Plans d’Igualtat

La llei obliga que totes les empreses amb més de 50 treballadors han de tenir un Pla d’Igualtat, cosa que és molt lluny d’acomplir-se. Actualment, només tenen plans d’igualtat sis diaris i algunes radiotelevisions públiques.

L’SPC ha detectat que algunes empreses estan fent aquests Plans d’Igualtat a última hora i sense la participació activa dels comitès d’empresa, com marca la llei. En algun cas, el pla és insuficient perquè s’ha establert més com un tràmit obligatori perquè el mitjà no sigui sancionat que no pas per disposar d’una eina efectiva contra les desigualtats. Sovint, la seva implementació és lenta, no hi ha un calendari per a les accions a dur a terme o uns protocols preestablerts que garanteixin que els plans funcionen.

Per lluitar contra totes aquestes violències i discriminacions, l’SPC recorda en aquest 8-M que com a sindicat posa totes les seves eines de treball i lluita sindical a disposició de les reivindicacions feministes i treballarà per augmentar les dones afiliades entre les seves files. Volem un sindicat amb més veus de dones.

Vaga general 8-M

Aquest 8-M hi ha una convocatòria de vaga general de 24 hores a tot Catalunya, que dona cobertura legal a tothom que vulgui secundar-la La Junta Executiva de l’SPC va decidir adherir-s’hi per donar suport a les dones periodistes que s’hi vulguin sumar, que poden acudir al sindicat per informar-se de tots els drets que legalment les pertoquen.

Per acabar, volem recordar que la lluita feminista beneficia tot el col·lectiu, ja que la demanda d’unes millors condicions laborals no només repercuteix en les dones, sinó en tot el sector. Una bona mostra d’això, han estat les reivindicacions de millors condicions per conciliar la vida laboral i familiar que, finalment, beneficien tant a dones com a homes, que ara poden gaudir d’una baixa per paternitat de quatre mesos.

En aquest sentit, cridem les dones periodistes a participar en les mobilitzacions feministes d’aquest 8 de març. Així, a Barcelona secundem la convocatòria de la Comisió 8M de comunicadores feministes, d’una concentració a les sis de la tarda, a la plaça Universitat (davant de la Universitat de Barcelona), on es llegirà el manifest que la comissió ha elaborat per al Dia de les Dones d’enguany i on es denunciarà les agressions que pateixen les dones periodistes a través de les xarxes socials. Animem els i les professionals de la comunicació a acudir-hi.

Acabem amb les discriminacions contra les dones en el periodisme!
Mesures contra la violència sexista a la xarxa, ja!
Concentració convocada per la Comissió 8M de comunicadores feministes: 18.00, a la plaça Universitat

Crèdit imatge principal: Federació Internacional de Periodistes (FIP)