El 21 de maig passat es va presentar a l’Espai Santa Mònica l’Informe 2018 de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, titulat «Pensament crític, raó per a l’emancipació». La segona part del llibre és l’anuari de l’entitat sobre l’estat de la laïcitat a Catalunya i a Espanya. El treball inclou un article del president del sindicat, Francesc Ràfols, titulat «Periodisme Digne, Ciutadania lliure» en el qual es defensa que «disposar de mitjans de comunicació independents dels poders és imprescindible per desenvolupar un pensament crític que vagi més enllà de dogmes i imposicions de tota mena, i que fomenti una societat veritablement democràtica que respecti els drets col·lectius i individuals de les persones».

L’acte va consistir en un diàleg entre el vicepresident de la Fundació, Vicenç Molina, amb David Bueno, biòleg, genetista i autor del llibre Neurociència per a educadors; Valeria Giacomoni, historiadora especialitzada en pedagogia llibertària i autora del llibre Joan Puig Elias: anarquisme, pedagogia i coherència, i Ignasi Llorente, divulgador científic i expert en noves tecnologies, qui també ha publicat recentment un llibre titulat La Història de la Ciència com mai te l’han explicat. Els tres ponents són alguns dels articulistes signants de l’Informe Ferrer i Guàrdia 2018, que en aquesta vuitena edició tractava sobre el pensament crític. Ràfols és un altre dels nou articulistes que, cadascú des del seu àmbit professional, ha analitzat com fomentar un pensament crític per enfortir democràticament la societat.

Ràfols repassa en el seu article allò que faria falta perquè des de la informació i el periodisme es pugui desenvolupar una societat amb esperit crític i pensament lliure, qüestionant els dogmes de cada dia. Parla de la necessitat d’una regulació del dret a la informació de la ciutadania –qüestió en la qual Catalunya i Espanya estan a la cua d’Europa i de mig món–, de la conveniència d’un periodisme crític no alineat amb cap altra trinxera que no sigui la de la veracitat i el rigor. També hi reclama la introducció en els cicles escolars de l’educació mediàtica per tal que els nois i noies aprenguin a interpretar de manera crítica els mitjans de comunicació i a desemmascarar la desinformació que massa sovint hi ha.