La magistrada diu que, si ho fan, cometran un delicte de revelació de secrets i desobediència a l’autoritat judicial

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) rebutja la decisió de la jutge de Barcelona Elena Carasol, qui ha requerit a quatre mitjans de comunicació que no publiquin informació sobre un crim perquè aquesta investigació està declarada secreta.

En els seus requeriments -que ha dirigit a El Periódico de Catalunya, El País, Cadena Ser i Catalunya Ràdio-, la titular del Jutjat d’Instrucció número 25 de Barcelona indica que si els periodistes difonen alguna dada sobre aquest assumpte incorreran «en un delicte de revelació de secrets i desobediència a l’autoritat judicial».

La Junta Executiva Federal de la FeSP mostra la seva sorpresa davant aquesta decisió judicial, perquè el delicte de revelació de secrets només pot cometre’l el funcionari que tingui l’obligació de custodiar un sumari i no el periodista, que es limita a complir amb la seva obligació de buscar informació per mitjans lícits -com en aquest cas- per transmetre-la a la ciutadania.

Aquest requeriment judicial és un atac directe al dret constitucional dels periodistes a comunicar informació veraç i, en conseqüència, també al dret de la ciutadania a rebre aquesta informació. La llibertat d’informació té uns límits establerts constitucionalment, que els periodistes estan obligats a respectar-los, i la declaració de secret d’una investigació judicial no és un d’aquests límits.

Des del màxim respecte a la independència judicial, la FeSP demana al Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i a la Fiscalia General de l’Estat que facin el que estigui en les seves mans per a posar sentit comú davant tan lamentable resolució judicial.

29 d’abril de 2008