Els treballadors han hagut de triar entre dolent i pitjor
Demana al Congrés que agiliti la tramitació de l’Estatut del Periodista Professional

El recent referèndum a RTVE ha obligat els seus treballadors a triar entre dolent i pitjor perquè la SEPI, junt amb la direcció general de l’Ens Públic i el Govern, han optat per posar en marxa una reforma neoliberal i centralista que deixarà RTVE més raquítica i fins i tot li impedirà complir les missions encomanades per la nova llei.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) ja va manifestar el maig passat que RTVE es trobava alhora amb una bona llei de reforma de l’Ens però també amb un mal pla d’ajust de plantilla: no solament no es va atendre la petició del Comitè d’Experts de definir primer la missió de servei públic que ha de prestar RTVE i determinar després les dimensions d’aquesta empresa i les seves necessitats de personal, sinó que explícitament s’ha abordat, a través de la SEPI, una forta mutilació dels recursos humans que determinarà la funció i els continguts de la programació.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest cap de setmana a Barcelona, considera necessari que, en la negociació que es dugui a terme ara, es redueixin al màxim els efectes de les dràstiques mesures de la SEPI, respectant el criteri de qui vegi afectats els seus drets i decideixi defensar-los. La FeSP demana a tots els implicats que mirin cap a endavant sense endinsar-se en les divergències produïdes per un acord a la defensiva que ha oblidat el model de radiotelevisió pública defensat fins fa poc. El Govern té ara la via més oberta per als plans de desistiment d’un servei públic potent, garantia de pluralisme i de programació de qualitat, davant dels interessos d’un mercat audiovisual privat que planifica el seu futur a costa de RTVE.

La FeSP també ha analitzat les reformes introduïdes pel Parlament en la Llei de Propietat Intel·lectual, i adverteix que els drets d’autor, tal com contempla aquesta llei, els han de gestionar els seus legítims propietaris: els periodistes, ja sigui textos escrits o obres audiovisuals.

La Junta Executiva Federal de la FeSP reitera, una vegada més, la necessitat que el Parlament espanyol aprovi el projecte d’Estatut del periodista professional que està tramitant des de fa més de dos anys. Cada dia es produeixen esdeveniments en el món del periodisme que demostren la urgència d’aquesta llei, en la qual s’ha de configurar un Consell Estatal de la Informació i regular la situació, cada vegada més precària, dels anomenats periodistes a la peça.

La FeSP lamenta el retard exagerat d’aquesta tramitació, tot i que va ser un dels compromisos electorals que el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va dir que compliria si arribava a governar.

Barcelona, 10 de setembre de 2006

Traducció: Traduït traduit.com