La Federació Europea de Periodistes (FEP), el grup europeu de la Federació Internacional de Periodistes (FIP), s’inquieta per certes proposte fetes pel president Nicolas Sarkozy, en el moment del llançament dels Estats Generals de la premsa escrita, -una plataforma per afrontar el futur del sector- reclamats des de fa anys pels sindicats de periodistes francesos. «Estem sorpresos per certes contradiccions en el discurs de Sarkozy», ha declarat el president de la FEP, Arne König. «Com es pot afirmar, amb tota la raó, que ‘la premsa no és i no serà mai un producte com un altre’ i defensar al mateix temps una flexibilitat en la tendència de concentració dels mitjans de comunicació? Com es pot lamentar la ‘pauperització dels continguts’ i posar en qüestió els drets d’autoria dels periodistes en el moment de reutilitzar els seus articles?».

Sarkozy ha convidat els Estats Generals a «documentar-se sobre el sector de la premsa als països que són comparables» a França. La FEP pot confirmar que la majoria dels països d’Europa occidental no deixen els mitjans de comunicació «només a les forces del mercat». Fins i tot, si cap reglamentació europea no ho preveu, hi ha límits a la concentració de la propietat, segons diferents criteris de mercat, d’audiència o de publicitat a diversos països europeus. No és augmentant les concentracions a França com s’afavorirà l’accés dels grups de premsa francesos a l’estranger, fet que sembla que és una de les preocupacions principals de Sarkozy, apunta la FEP, que se sorprèn també de l’omnipresència dels patrons de premsa en la direcció dels treballs d’aquests Estats Generals. Mentre que la reforma de l’audiovisual públic, molt discutida pels sindicats i el personal, serà examinada a l’Assemblea Nacional, el president Sarkozy obra una segona gran via amb aquests Estats Generals de la premsa escrita, que per a la FEP no han de ser un simulacre de discussions, ni un pas per afavorir una posada en qüestió del pluralisme ni un atemptat contra els drets dels periodistes. «Atraiem l’atenció dels participants sobre els riscs que suposen certes proposicions, mentre que el periodisme travessa una crisi d’identitat, amb la banalització dels blogs i del contingut generat pels usuaris. Hi està en joc el periodisme de qualitat a França», ha afirmat el president de la FEP.

Una uniformació de la premsa, sota la tutela de supergrans grups de premsa, amb la rendibilitat com a objectiu, és un risc greu per a la democràcia, sobretot en el moment en què la crisi financera mundial exigeix altres proposicions. La FIP i la FEP sotmetran a estudi els treballs dels Estats Generals i de la presidència francesa a la UE, per demanar ser rebudes pel cap de l’Estat francès i comunicar-li les seves inquietuds i les dels sindicats francesos.

Prioritat per a la patronal

D’altra banda, el Sindicat Nacional de Periodistes (SNJ) de França ha denunciat que «els Estats generals de la premsa arrenquen malament». L’SNJ lamenta la subrepresentació escandalosa dels periodistes en benefici dels editors, que aconsegueixen la part del lleó en els diversos grups de treball, d’altra banda tots dirigits pels patrons de premsa. El Sindicat, el primer sindicat de la professió, lamenta en particular que les organitzacions de periodistes hagin estat infravalorades en la composició dels grups, la qual cosa ha conduït que alguns d’ells boicotegin aquests treballs.

En canvi, l’SNJ ha fet l’opció de participar en els Estats Generals organitzats pel president de la República, per tal que la paraula dels periodistes sigui escoltada. Participa en aquest exercici de bona fe, volent esperar que els arguments avançats en nom de la professió rebran un cert eco.

Per a l’SNJ, revitalitzar els diaris i el periodisme no és només una qüestió de diners. L’objectiu prioritari d’aquests Estats Generals ha de ser el restaurar la credibilitat de la premsa escrita i per tant trobar la confiança dels lectors, gràcies a una informació independent, plural i de qualitat. Si tot plegat acabés sent tanmateix tan esbiaixat com el desequilibri dels grups deixa entreveure, el nostre sindicat en traurà totes les conseqüències que se’n derivin.