Els tres sindicats francesos de periodistes –Sindicat Nacional de Periodistes (SNJ), Sindicat Nacional de Periodistes CGT (SNJ-CGT) i CFDT – Periodistes– han mostrat la seva satisfacció perquè la directora general de la Unesco, Audrey Azoulay, –exministra de Cultura francesa (2014-17)– hagi reclamat el compliment de la Llei Bloche per tal de garantir els drets dels periodistes en el desenvolupament de la seva tasca. Promulgada el 14 de novembre de 2016 –per tant, sota mandat d’Azoulay– , la llei pretén «reforçar la llibertat, la independència i el pluralisme dels mitjans de comunicació». La normativa estén a tota la professió el dret d’oposició del periodista, ja en vigor a l’audiovisual públic des de 1983. La llei estableix que «tot periodista té el dret de rebutjar tota pressió, de rebutjar la divulgació de les seves fonts i de rebutjar de signar un article, una emissió, una part d’emissió o una contribució de la qual la forma o el contingut haurien estat modificats a la seva esquena o en contra de la seva voluntat. No pot ser obligat a acceptar un acte contrari a la seva convicció professional formada al respecte de la carta deontològica de la seva empresa o de la seva societat editora».

En aquest marc, diuen els tres sindicats, «les empreses o societats editores de premsa o audiovisuals desproveïdes de codi deontològic» s’han de «comprometre a negociar» des de la promulgació de la llei, per tal de permetre l’adopció d’un codi «redactat juntament per la direcció i els representants dels periodistes».

La llei Bloche no deixa lloc a l’ambigüitat i dictamina que tot i que no hi hagi un codi abans l’1 de juliol 2017 o fins que finalment n’hi hagi un, es podrà apel·lar a aquesta llei en cas de litigi a partir dels criteris i els usos professionals». Així ho ha defensat Azoulay que ja en els debats parlamentaris va defensar que en absència del Codi, «els periodistes havien de poder referir-se a aquests textos en cas de litigi».