La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) denuncia que 57 editores han demandat una empresa de recopilació sense comptar amb els autors

Les empreses editores de diaris estan intentant, per tots els mitjans al seu abast, apropiar-se dels diners que generin els articles periodístics quan siguin reproduïts en revistes de premsa, sense contar amb els autors d’aquests treballs.

La nova Llei de Propietat Intel·lectual estableix que les empreses que confeccionen i distribueixen recopilacions d’articles periodístics -les revistes de premsa, conegudes com de recopilació-, amb finalitats comercials, han de pagar una «remuneració equitativa» a l’autor. Aquests diners, que ha de ser recaptat i repartit per un òrgan gestor encara no constituït, són els quals els editors pretenen rebre com si fos seu.

Argumenten que la llei els declara a ells propietaris dels drets d’autor, quan no és així. Aquesta llei considera lícita l’activitat de citar textos ja publicats, amb finalitats docents o d’investigació. Quan es reproduïxen articles en la seva integritat, l’única obligació que imposa la llei és la de pagar a l’autor el que li correspongui.

Ara, les empreses han donat un pas més en el seu intent d’apropiar-se d’aquests diners: 57 editores, en representació de 82 periòdics, han presentat una demanda contra Rodalca SL, una entitat dedicada a la recopilació, perquè diuen que no pot realitzar aquest treball sense la seva autorització.

Aquesta demanda ha estat admesa a tràmit per un jutge de Madrid, la qual cosa no pressuposa res respecte al veredicte final. La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) denuncia l’actuació dels editors, que amb aquesta acció judicial pretenen acoquinar les empreses de recopilació i quedar-se amb uns diners que no els corresponen.

La FeSP expressa la seva solidaritat amb l’empresa Rodalca, que des del primer moment es va mostrar disposada a pagar la quantitat que s’acordi per cada reproducció d’articles. Aquesta Federació espera que la Justícia posi les coses en el seu lloc i sentenciï una mica que, encara que és obvi, els empresaris no volen entendre: que els autors dels articles periodístics són els periodistes que els signen i no els editors dels diaris.

4 de juny de 2007