Els periodistes de tota Europa, contra la precarietat professional i laboral

La FeSP responsabilitza el Govern, el PSOE i el PP de no voler regular la professió i reclama a Rodríguez Zapatero que compleixi les promeses fetes als periodistes

Davant la situació cada vegada més precària dels periodistes i la degradació de la seva professió, que augmenta dia a dia, la Federació Europea de Periodistes (FEP) ha convocat una jornada de protesta a tota Europa, per al dia 5 de novembre, sota el lema Periodisme malalt: perill per a la democràcia.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) se suma a aquesta jornada de protesta amb diferents actes i iniciatives, i denuncia que els problemes que pateixen la informació i els seus professionals a Espanya són fins i tot més greus que en altres estats europeus. Una situació que comporta la vulneració constant del dret a la informació de la ciutadania.

A Espanya, els periodistes pateixen cada vegada més pressions polítiques; veuen com augmenta la concentració de mitjans i, en conseqüència, com es redueix el pluralisme informatiu que necessita una societat democràtica; es degraden dia a dia les seves condicions laborals, i augmenta la precarietat, sobretot per als més joves.

El Govern, malgrat les declaracions i els compromisos de José Luis Rodríguez Zapatero quan era a l’oposició, no vol donar-se per assabentat i mira cap a un altre costat; mentre, el PSOE i el PP mostren idèntica indiferència davant una situació que coneixen perfectament pel seu tracte diari amb els informadors.

La falta de voluntat política de l’Executiu i del PSOE i el desinterès del PP han impedit aprovar al Congrés dels Diputats un Estatut del periodista professional que reguli els drets i deures dels professionals d’aquest ofici com ho estan en molts països de tot el món des de fa molts anys.

Cap d’ells vol donar resposta a la injusta situació laboral del 40% de la professió, situació que reconeixen en privat però que no s’atreveixen a donar una resposta per la seva submissió a les pressions de les grans empreses periodístiques.

La FeSP i la resta d’organitzacions de periodistes confiaven en la paraula donada pel president del Govern espanyol, però aquest no l’ha complert, el PSOE no ha complert el seu programa electoral i el PP s’ha mostrat en contra d’aquesta regulació, la qual cosa suposa la seva total indiferència davant la vulneració d’un dret fonamental de la ciutadania.

Des de la FeSP reclamamem a Rodríguez Zapatero que el 5 de novembre, dia europeu de reivindicació d’un periodisme independent i de qualitat, es comprometi pública i formalment a promoure la regulació del periodisme per llei. És l’única possibilitat que té que alguns periodistes tornin a confiar en la seva paraula i que ells i les seves organitzacions superin el dany que han sofert.

No obstant això, la FeSP no abaixa els braços i seguirà defensant amb tots els mitjans al seu abast un periodisme independent i de qualitat, única manera que sigui una realitat plena el dret constitucional de la ciutadania a rebre una informació veraç i plural. Perquè el contrari serà un periodisme malalt o, el que és el mateix, un perill per a la democràcia. A Espanya, a Europa i a tot el món.

2 de novembre de 2007