El jutge Santiago Vidal va donar suport ahir a l’Estatut del Periodista Professional (EPP) com a garant del dret a la informació de la ciutadania que reconeix l’article 20 de la Constitució. El magistrat de l’Audiència Provincial de Barcelona participava en una taula rodona organitzada pel Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) sobre aquest projecte legislatiu -que ara és en tràmit parlamentari al Congrés dels Diputats- conjuntament amb el diputat d’Esquerra Verda (IU-ICV) proponent de la llei, Joan Herrera, i el secretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Enric Bastardes. L’acte es va desenvolupar al centre cívic del Pati Llimona, a Barcelona.

Vidal va explicar que havia modificat criteris antics que parlaven que la millor llei era la que no existia i que ara creia que “és imprescindible una llei reguladora del dret a la informació per tal que aquesta prerrogativa constitucional quedi garantida”. El magistrat també va considerar que l’EPP seria una bona eina per dignificar la professió periodística”. Vidal va suggerir que potser convindria modificar el títol del projecte legislatiu, Estatut del Periodista Professional, perquè podria haver-hi gent que pensés que només afecta els periodistes quan en realitat tracta d’un dret del conjunt de la ciutadania com és el de rebre una informació veraç, plural i de qualitat.

Joan Herrera, per la seva part, va coincidir amb aquesta apreciació plantejada per Santiago Vidal i va dibuixar les dificultats amb les quals començaria a trobar-se la proposta per la campanya dels mitjans de comunicació, i d’alguns sectors polítics afins o temerosos de determinats poders mediàtics. En la seva intervenció, el diputat va assenyalar que en aquesta etapa era imprescindible la pressió dels periodistes sobre el Congrés per evitar un estatut de baixa intensitat o esmenes que el buidin de contingut.

La sessió havia estat oberta per Enric Bastardes que va exposar les característiques més innovadores de l’EPP i va repassar el seu articulat del qual va destacar la seva importància com a eina necessària del dret a la informació. El secretari general de la FeSP va insistir en què aquest projecte no és de caràcter corporatiu per als professionals de la informació sinó que, al marge d’oferir al sector una cobertura reguladora de la seva tasca, va més enllà i pretén convertir-se en el garant d’un dels drets fonamentals de qualsevol democràcia qualificada com és el dret de la ciutadania a ser informada.