La periodista anava a cobrir un acte presidit pels Prínceps d’Astúries, celebrat el mes de gener passat. La denúncia ha estat formulada pels serveis jurídics del Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA), que es personarà en el cas quan aquest arribi als jutjats.

La família d’Ana Belén G.G., de 26 anys quan es van produir els fets, ha presentat una demanda en la qual exigeix el reconeixement de la relació laboral que la periodista mantenia amb Korpa, que va morir el 20 de gener passat quan, per ordre d’aquesta agència de notícies de cor, es traslladava en cotxe des de Sevilla a cobrir a Villafranca (Córdova) l’acte d’inauguració d’un tram del gaseoducte Huelva-Madrid presidit pels Prínceps d’Astúries.

Igualment, la família denuncia que la mort es va produir com a conseqüència d’un accident de treball, en el qual Korpa va incumplir les seves obligacions i responsabilitats en matèria de seguretat i salut laboral, ja que no va donar resposta als requeriments establerts en la legislació existent en la matèria. Entre ells hi ha l’avaluació de riscos, la redacció d’un pla de prevenció i seguretat, i l’aplicació de mesures efectives que garanteixin la seguretat dels treballadors.

Tal i com consta a la demanda, la tasca d’Ana Belén G.G. té els trets distintius de qualsevol feina per compte aliè, encara que el seu contracte no estés formalitzat. De fet, la treballadora estava sotmesa i depenia de l’empresa, que és la que estableix horaris i jornades laborals. A més, és Korpa la que ven i comercialitza el producte obtingut, mentre que la redactora cobrava un salari fix establert per la mateixa empresa, independentment del preu que tingués el material en el mercat de la premsa rosa. L’empresa facilita els mitjans, disposa del centre de treball i de les infraestructures necessàries per a la feina. De fet, el vehícle en el qual es desplaçava la víctima va ser facilitat per l’agència.

La demanda s’ha presentat en el Centre de Mediació, Arbitratge i Conciliació (CEMAC) de Sevilla, com a pas previ a formalitzar-la en el Jutjat. Ha estat redactada pels serveis jurídics de l’SPA que ha estat present en tot el procés i que es personarà en el cas. Per a l’SPA, aquest luctuós succés denuncia per si mateix i un cop més la precària situació dels periodistes, que és especialment greu en el sector d’agències del cor, on es treballa sense contracte i sense cobertura social ni laboral, tot i que en quasi tots els casos hi ha una clara relació amb qui dóna la feina.

El proper divendres dia 17 de juny, a la una del migdia, és previst que es celebri, al CEMAC de Sevilla, l’acte de conciliació entre Korpa i la família d’Ana Belén G.G. per aquesta demanda de reconeixament de la relació laboral de la periodista amb l’agència. L’SPA ha convocat una concentració de suport a la família davant la seu d’aquest organisme (Avda República Argentina, 21) en el qual es denunciarà un cop més la precarietat laboral permanent a la qual estan sotmesos els periodistes.