El IX Congrés del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) que s’ha celebrat aquest cap de setmana, a La Lleialtat Santsenca, a Barcelona, ha aprovat un pla d’acció per al pròxim mandat que té com a eixos principals la lluita contra la precarietat laboral, la cobertura social dels i les periodistes a la peça i freelance, i la defensa del periodisme de qualitat a partir de la regulació del dret a la informació de la ciutadania desenvolupant legislativament l’article 52 de l’Estatut. El lema del congrés «periodisme assetjat: precarietat i desinformació» ja expressava la preocupació dels i les membres del sindicat per aquestes qüestions, com es desprèn d’una enquesta interna que l’SPC va fer a l’afiliació sobre les prioritats que haurien de marcar la tasca de la Junta que fos escollida en el congrés.

Els i les congressistes van aprovar l’informe de gestió de la junta sortint així com l’informe econòmic. També es va presentar la «Radiografia dels mitjans de comunicació a Catalunya», una recerca sobre la situació laboral i professional en un gran nombre d’empreses, que detalla principalment les dades dels més grans. Les conclusions són que cada cop són pitjors les condicions laborals, traduïdes en salaris baixos, jornades llargues, contractació irregular i altres situacions anòmales. Pressions a la feina, temes dels quals no es parla, menyspreu al fotoperiodisme, interessos corporatius per sobre del dret a la informació de la ciutadania.

El Congrés ha reelegit Francesc Ràfols com a president del sindicat, que encapçala una Junta Executiva força renovada i formada per deu persones, cinc homes i cinc dones: Amb Ràfols, la Junta queda formada també per David Casals (secretaria d’Acció Interna), Laia Serra (Finances), Núria Segura (Igualtat), Rosa Maria Bravo (Comunicació), Ana Jiménez (Imatge), Juan Rogal (Periodistes a la peça i freelance), David Melero (Periodisme Jove), Jordi Carreras (Demarcació de Girona) i Olivia Molet (Tarragona). El congrés suposa també el tret de sortida als actes de celebració del XXX aniversari del sindicat, que va néixer l’any 1993.

Entre les resolucions aprovades, el IX Congrés, davant les pròximes eleccions municipals del pròxim mes de maig, va ratificar el manifest «democratització, professionalitat i estabilitat per garantir la qualitat dels mitjans locals». Altres resolucions aprovades van ser el rebuig per l’acomiadament de la companya Olivia Molet del diari Més, edició de Tarragona, per raons que entenem només de represàlia sindical, la reclamació del nomenament per part del Parlament del Consell Assessor de Continguts i Programació de la CCMA; l’exigència al Ministeri de Treball d’aprovar definitivament l’Estatut de l’estudiant en pràctiques; la denúncia l’actitud de la patronal de premsa diària en la negociació del sector que es mostra tancada a qualsevol millora que permeti corregir l’enorme precarietat que pateixen els i les treballadores de diaris i agències; el suport al fundador de WikiLeaks, Julian Assange, i el rebuig de l’SPC a la seva extradició als Estats Units; i, finalment, el Congrés es va felicitar que a l’acord de Pressupostos de la Generalitat es contempli estudiar que l’Agència Catalana de Notícies deixi de dependre directament del Govern i s’incorpori a la CCMA.