Un any més, el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) commemorem el Dia Internacional del Treball, l’1 de maig, i del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, el 3 de maig que, mai ens cansarem d’insistir-hi, són les dues cares de la mateixa moneda. I enguany ho fem enmig d’un conflicte bèl·lic dels que malauradament n’hi ha a diversos llocs del món, però que crèiem que a Europa no ho veuríem més. Estem sortint també d’una crisi sanitària que ha canviat moltes coses a la vida de les persones, tant a la feina com a casa o en les seves relacions socials. I en el món del periodisme continuem amb una informació malalta i una situació laboral més difícil cada cop per a més companys i companyes.

La guerra d’Ucraïna està provocant la pèrdua de milers de vides, un fet inadmissible en ple segle XXI on els conflictes s’haurien de resoldre per la via política. També hem vist un cop més que en una guerra, la veritat és sempre la primera víctima, amb informacions que s’han acostat més a la propaganda que al periodisme rigorós. A més a més estem veient les enormes dificultats dels i les periodistes per poder treballar sobre el terreny per poder informar amb la màxima veracitat sobre la situació en aquest país. La Federació Internacional i l’Europea de Periodistes (FIP i FEP) han muntat un dispositiu de suport als companys i companyes a Ucraïna, especialment quan han d’evacuar-ne per evitar perills extrems. Igualment, hem vist la irresponsabilitat de massa mitjans de comunicació utilitzant professionals en el cobriment del conflicte bèl·lic sense les mínimes condicions laborals i de seguretat necessàries. És a dir, sense contracte laboral, amb unes retribucions ridícules i sense equipament mínim de seguretat. En aquest sentit, reclamem la implementació urgent de l’Estatut del Corresponsal de Guerra, aprovat a la I Convenció de Periodistes de la Mediterrània, celebrada a Almeria el 2005.

D’altra banda, la pandèmia provocada per la COVID19 ha estat feta servir per moltes empreses periodístiques per precaritzar encara més les condicions laborals, i han convertit en professionals a la peça sense contracte a gent que simplement fa la feina des de casa, però continua tenint una vinculació laboral i jeràrquica com qualsevol altre treballador en plantilla. Això només agreuja encara més la situació del col·lectiu de periodistes a la peça i freelance, el més perjudicat de la professió, sense cap mena de protecció social. Aquesta situació ha perjudicat encara més la precarietat de les dones, que ja abans de la pandèmia tenien pitjors condicions contractuals a les empreses, i les dificultats de conciliació de la vida laboral i personal, que encara continuen patint més les dones, que sofreixen discriminacions i violències en l’àmbit laboral. Per això aquest 1–M continuem insistint que les autoritats laborals no poden continuar ignorant –conscientment– aquesta realitat ignominiosa i no aportar les solucions que fa dècades s’implementen a molts països del nostre entorn, i que aquí es tradueix en la nostra proposta de Llei dels Drets Laborals del Periodisme, que estableix mesures de suport a aquest col·lectiu. És una regulació ja inajornable. Al mateix temps, instem l’Administració a fer seguiment del compliment de la llei que obliga les empreses de més de 50 persones treballadores a implementar un Pla d’Igualtat.

Aquests dies, els treballadors i treballadores de la televisió municipal de Barcelona, Betevé, s’estan mobilitzant amb vagues i altres accions contra els 21 acomiadaments a l’emissora que hi ha hagut des de l’estiu passat i contra la negativa de l’empresa municipal a augmentar el pressupost, fet que tindrà com a conseqüència la precarització de les condicions laborals. L’SPC expressa aquest Primer de Maig tota la solidaritat i tot el suport a aquestes mobilitzacions. Betevé és una emissora imprescindible a la ciutat de Barcelona i el consistori els seus grups municipals han de fer tot el possible perquè funcioni amb els mitjans necessaris per fer la seva feina. Això implica dotar-la del pressupost i els mitjans que requereix la televisió pública barcelonina.

Finalment i també en el context internacional, aquest 3 de Maig no podem oblidar un conflicte que ja fa massa temps que dura i que suposa un perill enorme per a la democràcia arreu del món. Es tracta de l’extradició del fundador de WikiLeaks, Julian Assange, als Estats Units. Ens unim a la campanya de la FIP i la FEP –i 18 organitzacions internacionals periodístiques i de drets humans més– per aconseguir que el Regne Unit no posi finalment Assange a disposició de les autoritats estatunidenques. Entre altres coses, aquestes entitats han enviat una carta a la secretària d’Estat d’Interior britànica, Priti Patel, on li demanen que «que honori el compromís del govern del Regne Unit de protegir i promoure la llibertat de premsa i que rebutgi la petició d’extradició dels Estats Units». En aquest conflicte està en joc la mateixa democràcia, ja que si es retalla la llibertat d’informar, es retallen els drets civils en el seu conjunt.

Per commemorar aquest 1-3 de maig, des de l’SPC convidem el conjunt de la professió a participar en els actes que es convoquin amb motiu del Primer de Maig i del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa. El sindicat, el diumenge 1 de maig participarem en un acte a la Casa de la Premsa, conjuntament amb altres organitzacions professionals i els veïns del barri, per dialogar plegats sobre com la defensa dels drets laborals que suposa l’1 de Maig és inseparable de la defensa d’un dret essencial com ho és la llibertat d’informació.

Defensem el periodisme, per una ciutadania lliure!!