L’SPC va ser fundat el 1993 i celebra enguany el seu 30è aniversari

Enguany fa 30 anys que es va fundar el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC). Els motius que van impulsar el 1993 el naixement del sindicat no han canviat el 2023: la defensa de la situació laboral dels i les professionals que elaboren la informació era necessària llavors i ho és encara més ara. La creixent precarització del sector i l’adaptació constant als canvis tecnològics compliquen la manera en què periodistes i la resta de professionals fan la seva feina. I en aquest context cal un sindicalisme fort, com a garant de la defensa dels drets laborals.

L’SPC s’ha convertit en un referent essencial de la professió, majoritari a les redaccions dels mitjans de comunicació de Catalunya, i s’ha caracteritzat per la lluita en favor dels i les periodistes a la peça i freelance, el col·lectiu més desprotegit de la professió. L’altre gran eix d’actuació ha estat la defensa del dret a la informació de la ciutadania, promovent un periodisme rigorós, contrastat, basat en la veracitat i en el pluralisme i que, en el cas dels mitjans públics, ha de ser, a més, neutral.

De tot plegat debatrem en l’acte central del 30è aniversari que l’SPC ha organitzat per a aquest dissabte 4 de novembre al casal Torre de la Sagrera, a Barcelona. L’acte constarà de dues taules rodones que serviran per parlar dels reptes del sector fa 30 anys i dels actuals. A la primera es parlarà de l’impacte que té i tindrà la intel·ligència artificial en el periodisme, amb les intervencions de Patrícia Ventura, doctora en comunicació, i la fotògrafa Ariadna Arnés. Ventura és autora de l’informe Algoritme a les redaccions. Reptes i recomanacions per dotar la intel·ligència artificial dels valors del periodisme. Arnés és experta en fotografia documental utilitzant la intel·ligència artificial. El debat estarà moderat pel periodista especialitzat en ciència Michele Catanzaro.

La segona taula rodona aplegarà tres persones que han participat en la creació i posterior gestió del sindicat: Montse Melià, que va participar de la fundació de l’SPC i ha estat membre de la Junta Executiva, i els expresidents de l’SPC Dardo Gómez i Ramon Espuny. Inclourà també la intervenció d’Agustín Yanel, secretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) i estarà moderat per Elena Tarifa, vicesecretària general de la FeSP. L’obertura de l’acte anirà a càrrec de Jordi del Rio, director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat i del president de l’SPC, Francesc Ràfols. La cloenda la farà Òscar Riu, director general de Relacions Laborals de la Generalitat. La sessió conclourà amb un aperitiu i inclourà material gràfic de la història del sindicat.

QUÈ: Celebració del 30è aniversari del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC)
QUAN: Dissabte 4 de novembre, a partir de les 10.30 hores i fins a les 14.00 hores
ON: Casal Torre de la Sagrera (Carrer Berenguer de Palou, 64-66, Barcelona).

La nostra precarietat és la teva desinformació