Diversos periodistes van ser sancionats pel Col·legi de Periodistes de Xile per falta d’ètica i incompliment del deure de “lliurar la veritat a la ciutadania” en la cobertura de les matances d’opositors durant la dictadura pinochetista, segons ha informat el diari La Nación, en la crònica recollida per l’agència alemanya de notícies. Les informacions del rotatiu xilè progovernamental revelen que es tracta de directius de l’època d’alguns dels principals diaris del país, així com d’informadors que van publicar notícies sobre la mort d’opositors al règim d’Augusto Pinochet amb titulars com “Exterminats com ratolins”.

Així, es resol a favor del Col·lectiu de Familiars de Detinguts Desapareguts de l’Operació Colombo, que havia denunciat els periodistes i sol·licitat “la reparació d’un dany profund i un rescabalament als nostres familiars i amics tan vilment desacreditats en la memòria històrica del país”. L’Operació Colombo va ser un muntatge de la policia secreta de la dictadura per encobrir la matança de 119 opositors entre 1974 i 1975 i fer-la semblar com a ajustaments de comptes entre ells, per a això va comptar amb la connivència d’alguns dels mitjans de comunicació nacionals i d’altres països de la regió.

Els denunciats són els exdirectors d’El Mercurio, René Silva, La Segunda, Mario Carneyro, Las Últimas Noticias, Fernando Díaz Palma, i La Tercera, Alberto Guerrero, així com les periodistes Mercedes Garrido i Beatriz Undurraga. Silva i Carneyro van ser declarats “inimputables” per haver mort ja, però en el cas dels altres dos directors, Díaz Palma i Guerrero, ambdós van rebre una “censura pública i suspensió de la qualitat de membres del Col·legi de periodistes durant sis mesos”. La mateixa sanció, encara que per tres mesos, va rebre Beatriz Undurraga, mentre que Mercedes Garrido va ser absolta per no haver-se pogut provar les acusacions en la seva contra, assenyala el rotatiu.