El Govern i la SEPI no esperen el model de la nova llei i volen condicionar-la

Els principis generals de la proposta de la SEPI sobre RTVE ho suporten gairebé tot. Per exemple: “qualitat reconeguda”, “audiències rellevants”, “eficiència de costos”, “visió integral i estratègica”, “perspectives complementàries en processos vertebradors”. És probable que els més experts sàpiguen a què es refereixen amb les expressions esmentades, però la ciutadania en general (i els professionals d’RTVE) esperem que ens responguin clara i concretament què volen dir amb elles, i sobretot, què busquen. La part divulgada del Nou model per a Radiotelevisió Espanyola, presentat per la SEPI i la direcció general d’RTVE el 27 de febrer conté abundants principis que sonen molt bé i que podríem firmar, inclòs l’apartat dedicat a reformar una “estructura molt fragmentada verticalment que dificulta la coordinació”, a la qual li “falta alineament d’objectius i incentius”, que “triplica funcions” i manté un “nombre elevat de comandaments intermedis”.

Però segons es van apropant els principis, els quadres i les fletxes a la base dels treballadors, els responsables del nou esquema diuen que volen una “redacció composta per informadors polivalents”, és a dir que assumim més tasques, més diverses i pel mateix preu o menor. Diuen que volen una “explotació de sinergies en la captació de notícies de TVE i RNE”, és a dir que desmunten tota la teoria de la comunicació i la diversificació de missatges segons el mitjà, i plantegen obertament un “tots per a tot”. Diuen més, tornen a les felices “sinergies” per proposar redaccions comunes que treballin per a TVE 1, La 2 i el Canal 24 Hores i per a Ràdio 1 i Ràdio 5 (també per a Ràdio Exterior d’Espanya?), en definitiva, unificació de missatges per a audiències, ritmes i temps diferents.

Descobreixen que “les redaccions territorials elaboraran tant les desconnexions informatives com la informació requerida per a informatius nacionals”, és a dir, el que fem ara i hem fet sempre. Redueixen el temps de les desconnexions que ofereixen la informació més pròxima a la ciutadania, amb la qual cosa indiquen que no saben que estem en un Estat de les autonomies que presumeix de descentralització creixent i passen de tots els teòrics de la comunicació que aposten per la proximitat en un món globalitzat. En aquest apartat, la directora general remata feina quan, en roda de premsa, explica que la reducció d’emissions autonòmiques i locals es fa perquè “no té sentit” que competim amb les autonòmiques. Amb aquesta lògica, les autonòmiques i locals evitaran competir amb l’estatal deixant d’emetre informació d’àmbit estatal i internacional, oi, senyora Caffarel?.

Però els pensadors del model ni es molesten en anunciar la desaparició de Ràdio 4 a Catalunya, que juga un important paper en la normalització de la llengua i cultura catalanes, i exemplifica la promoció de la riquesa cultural i lingüística del país. Per contra, la SEPI diu sobre Ràdio 4 que “amb 8.500 oients no es fa servei públic”, és a dir que després de tants conceptes elevats, són incapaços de presentar un projecte que permeti recuperar audiència a Catalunya i donar una oportunitat i mitjans als professionals després de successives direccions desastroses per a l’emissora catalana. Quant a l’Orquestra, el Cor, l’Institut i la plantilla de RTVE, encara no toca divulgar-ho i mentrestant, al Parlament es debat la nova llei. Llei que recollia gran part de l’informe del Comitè d’Experts, que ZP es va comprometre a assumir, i que ha de fixar la missió de servei públic d’RTVE, que ha de ser previ a les propostes de reestructuració, i no al revés.

En el punt en el qual ens trobem (a falta d’allò més greu, la reducció de plantilla) cal canviar el ritme de la resposta. Ja hem recollit suports socials, hem fet concentracions i manifestos i hem sortit al carrer. La mobilització ha retardat l’ajust i ha rebaixat la seva duresa. Malgrat això, encara ens vénen amb el mateix enunciat i amb allò que es reserven. És hora de parlar de vaga, d’una vaga que apagui RTVE. Així de clar.

Per tant, esperant debatre i aprovar una resposta contundent com la que proposem, recolzem totes les mobilitzacions que acordin els treballadors i les organitzacions sindicals de RTVE .

6 de març de 2006

Traducció: Traduït traduit.com