La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) considera que, davant la crisi sanitària causada per la pandèmia del coronavirus, ara és més necessari que mai garantir plenament el dret a la informació de la ciutadania perquè la societat disposi de totes les dades per afrontar aquesta situació. La FeSP demana als i a les professionals de la informació que, en la seva tasca de traslladar a la ciutadania l’evolució de la malaltia i tota la informació sobre aquest tema, compleixin en tot moment les mesures adoptades pel Govern.

És imprescindible que els poders públics no posin cap mena de traves a l’exercici professional dels i les periodistes. Per a això, tots els cossos policials han de respectar i, quan calgui, facilitar el treball dels informadors, perquè són al carrer per garantir un dret constitucional i humà essencial en democràcia, el de la informació, que no ha de ser minimitzat per aquesta crisi sanitària. La FeSP lamenta i reprova l’assetjament que han sofert diversos professionals en diferents ciutats (Barcelona, Madrid, Palma…) per part d’alguns agents policials.

La FeSP valora les mesures aprovades pel Govern central i pels d’algunes comunitats autònomes per ajudar els treballadors que es poden veure més afectats, com els autònoms. Però és molt preocupant que aquestes ajudes no arribin als qui més precarietat laboral pateixen en el sector del periodisme: els i les professionals a la peça i freelances, amb uns ingressos tan ínfims que a vegades no els arriben ni per pagar les quotes a la Seguretat Social. La FeSP ha denunciat reiteradament aquesta situació, però els diferents governs mai han buscat una solució. Aquest nombrós col·lectiu no pot quedar ara a la intempèrie, sense cap protecció ni cobertura social, per la qual cosa demanem a l’Executiu que també aprovi ajudes per a aquest i altres sectors productius molt precaris.

La Federació de Sindicats de Periodistes recorda als i les periodistes que han de complir el seu compromís amb el dret a la informació de la ciutadania, però respectant i complint les recomanacions sanitàries per prevenir el contagi del coronavirus. Instem a tots els mitjans de comunicació a proporcionar màscares, guants i tot el material de protecció necessari tant als qui han de treballar a la via pública, independentment del vincle contractual que tinguin, com als qui ho facin a les redaccions; i als i les professionals, a extremar al màxim la higiene personal i altres mesures recomanades. Per poder moure’s pels espais públics és aconsellable que portin un carnet o certificat del mitjà, que acrediti que treballen per a aquesta empresa, i/o el carnet de la seva afiliació a una organització sindical o professional del sector de la comunicació.

Aquesta organització sindical fa una crida als mitjans de comunicació, perquè tinguin molt present la seva responsabilitat social i la seva obligació de servir l’interès públic i al dret a la informació de la ciutadania. Mai s’ha de convertir la informació en un espectacle morbós i groguista, però menys encara en la situació actual de pandèmia. L’exercici del periodisme és un servei a la ciutadania perquè sigui realitat el seu dret a la informació, per la qual cosa les empreses de comunicació han de deixar a un costat, ara més que mai, els seus interessos particulars.

Igualment, el Govern ha d’adoptar les mesures que siguin necessàries per evitar ara expedients de regulació d’ocupació (ERO) o temporals (ERTO), perquè en la situació actual el periodisme és més necessari que mai i només és possible amb periodistes. La FeSP insta als mitjans de comunicació a no plantejar ara retallades i, si en algun cas excepcional són imprescindibles per a la continuïtat d’una empresa, han de negociar-ho amb la representació dels treballadors. Aquesta organització fa seu el suport mostrat pel Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB) a la plantilla del diari Última Hora, de Balears, a la qual acaben d’imposar una retallada del 40% del salari i horari fins a setembre, a canvi de no acomiadar ningú.

La FeSP se suma a la Federació Europea de Periodistes (FEP) –de la qual forma part– en el seu suport i aplaudiment a la declaració conjunta realitzada pel Relator Especial de les Nacions Unides sobre el dret a la llibertat d’expressió i informació, la Comissió Interamericana de Drets Humans (CIDH) i l’Organització per a la Seguretat i l’Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE). Aquestes tres organitzacions internacionals han instat als governs que ofereixin tota la informació sobre la pandèmia del coronavirus, i al fet que facin «esforços excepcionals per protegir el treball dels periodistes», perquè «el periodisme compleix una funció crucial en un moment d’emergència de salut pública». Aquesta declaració es pot consultar en aquest enllaç.

20 de març de 2020