La ministra francesa de Justícia, Rachida Dati, ha presentat al Consell de Ministres un projecte de llei que consagra la protecció de les fonts periodístiques en la legislació francesa, el que permetrà als professionals millorar aquest dret. Segons el portaveu del Govern, Laurent Wauquiez, el text estableix que només es pot vulnerar el secret de les fonts periodístiques en cas «d’interès imperiós», com en qüestions de terrorisme o de crim organitzat.

El projecte, que segueix la jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans, estableix que la identificació de les fonts periodístiques en un procés penal ha de tenir un caràcter «excepcional» lligat a la naturalesa particular dels casos. A més, els registres en els mitjans de comunicació o en els domicilis dels periodistes solament haurien de fer-se en presència d’un jutge, que haurà de garantir que no s’atempta de forma desproporcionada contra el dret al secret de les fonts. Així mateix, els periodistes podran negar-se a revelar les seves fonts no solament davant un jutge instructor, com fins a ara, sinó també davant un tribunal, ha indicat el Govern.

També als Estats Units
El president del Comitè Judicial del Senat nord-americà, Patrick Leahy, i el senador republicà d’aquest comitè, Arlen Specter, van sol·licitar la setmana passada que se sotmeti a votació el projecte de llei federal conegut com Lliure Flux d’Informació, que establiria un mecanisme federal per protegir l’intercanvi informatiu entre els periodistes i les seves fonts confidencials. La Càmera de Representants nord-americana va aprovar un projecte similar l’any passat, però l’aprovació del Senat roman estancada davant l’oposició del Departament de Justícia i la Casa Blanca a la iniciativa.