Una representació del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) i del Sindicat de la Imatge – UPIFC ha mantingut avui una reunió de treball a la seu del Departament d’Interior amb responsables de la conselleria per tal de garantir que els i les professionals de la informació poden exercir de manera lliure i correcte la seva feina de satisfer el dret a la informació de la ciutadania. La trobada ha servit també per redefinir la utilització d’elements visuals identificatius dels i les periodistes amb un acord pràcticament tancat sobre el protocol que ha de permetre organitzar la feina dels i les professionals de la informació sense traves policials, respectant la capacitat dels cossos de seguretat en l’organització dels dispositius en les diverses situacions que es produeixen i que són d’interès públic.

Les dues parts, tant per part dels representants dels i les professionals de la informació i la comunicació, com del Departament d’Interior, han posat de manifest que es partia d’un objectiu compartit: la garantia del lliure exercici dels drets i les llibertats, en especial del dret a la informació. També s’han analitzat diverses situacions produïdes en les darreres setmanes i denunciades per les organitzacions periodístiques, sigui en solitari o de manera conjunta, i la necessitat de posar fi a l’allau de denúncies contra professionals de la informació que sovint acaben amb sancions de 600 euros contra persones que l’única cosa que feien és la seva tasca professional.

El conveni que és a punt de tancar-se és la renovació del que ja es va firmar l’any 2009, actualitzat. Suposa també la renovació dels actuals elements identificatius dels i les professionals de la informació a la via pública, per eliminar falsificacions que s’han detectat. Incorporaran elements propis com els logotips de les organitzacions signants del conveni amb Interior i un codi identificatiu personal. Quan el conveni estigui signat definitivament –cosa que esperem que es produeixi en el termini aproximat d’un mes– el farem públic perquè tothom el pugui conèixer.

La trobada ha tingut lloc aquest matí a la seu del Departament d’Interior. Hi han participat el secretari general de la conselleria, Oriol Amorós; el comissari en cap del cos de Mossos d’Esquadra, Josep Maria Estela; la intendenta de la Prefectura del cos de Mossos d’Esquadra, Rosa Bosch; i la responsable de Premsa dels Mossos, Sònia Boleda. Per les entitats periodístiques han assistit, per part del Col·legi de Periodistes la vicedegana, Núria de José, i el Secretari Tècnic, Xavier Puig; per part del Sindicat de la Imatge – UPIFC ho han fet el secretari d’Organització, Marc Javierre i l’assessor jurídic, Josep Cruanyes; mentre que per l’SPC han estat el seu president. Francesc Ràfols, i la secretària d’Imatge, Ana Jiménez.