Més de 100.000 persones es van manifestar el passat dia 3 d’octubre a Roma en defensa de la llibertat de premsa i en protesta contra els atacs del primer ministre italià, Silvio Berlusconi als mitjans de comunicació que el critiquen. La concentració estava convocada per la Federazione Nazionale de la Stampa Italiana (FNSI) i, a més de periodistes, va reunir a representats de la vida política, cultural i sindical italiana, entre els quals figuraven el periodista i escriptor napolità Roberto Saviano, i l’exmagistrat Antonio Di Pietro.

Milers d’italians van cridar “no” a les restriccions i atacs als mitjans de comunicació per part de Silvio Berlusconi. Molts dels manifestants portaven un adhesiu amb la paraula farabute (canalla), l’insult que utilitza el primer ministre italià contra els periodistes.

El secretario general de la Federazione Nazionale della Stampa, Franco Siddi, va manifestar que “la regla bàsica per a la defensa de la democràcia és la informació veraç i lliure” i va afegir que un ciutadà desinformat no és un ciutadanà lliure.

Per la seva banda, Roberto Saviano, va afirmar que amb aquesta manifestació es defensava la llibertat de premsa: “ La llibertat de premsa per la qual combatem és la serenitat de poder treballar, de saber que es pot treballar sense esperar coaccions, sense esperar que la teva vida privada sigui utilitzada com a arma per fer-te callar”.

Els manifestants també van exigir la derogació del denominat Laudo Alfano, la llei d’immunitat que ha permès detenir els processos oberts contra Berlusconi.

La manifestació de Roma es va repetir a diferents ciutats italianes i europees. També a Barcelona, on els ciutadans italians que hi viuen es van concentrar al centre de la ciutat. El secretari general de la FeSP, Dardo Gómez, va assistir i va donar el suport d’aquesta organització als companys del sindicat italià i va remarcar la necessitat que a Espanya es legisli sobre el dret a la informació.