La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) rebutja i condemna que el periodista d’El Mundo Antonio Rubio hagi estat sancionat per un jutge amb 1.000 euros de multa, per negar-se a revelar les seves fonts d’informació.

El secret professional dels periodistes és un dels pilars sobre els quals se substenta el periodisme professional. Si no existís el dret a mantenir la confidencialitat de les fonts, no podria existir aquest ofici.

El jutge va reconèixer que el periodista tenia dret a no revelar les seves fonts i va arxivar el cas, però l’Audiència Nacional li va obligar a reobrir-lo i sancionar a l’informador. Aquesta multa no només suposa un atemptat contra la llibertat d’informació, sinó que oblida que el secret professional és un dret fonamental que està protegit en la Constitució.

Aquest cas demostrar, una vegada més, la necessitat urgent que el Govern central reguli el secret professional -un mandat constitucional que duu més de tres dècades de retard- i que impulsi el projecte de Llei del Dret a la Informació i dels Drets i Deures dels Informadors. El president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero es va comprometre a aprovar aquesta llei l’anterior legislatura, però no va complir la seva paraula.

Els periodistes no han de tenir privilegis sobre la resta de la societat però, perquè sigui una realitat plena el dret de la ciutadania a rebre informació veraç i plural, han d’estar emparats per uns drets, entre ells el del secret professional, que no poden ser vulnerats.