El Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB) va presentar el 13 de juny passat una demanda de conciliació amb la televisió autonòmica IB3, propietat del Govern Balear. Aquesta demanda és prèvia a un recurs contenciós administratiu, per sol·licitar que el mitjà públic absorbeixi la plantilla que cobreix els seus serveis informatius de ràdio i televisió a través de les empreses subcontractades SBT i Salom.

En total, són 240 els treballadors que es troben afectats per la situació de prestamisme laboral que ara han denunciat judicialment els periodistes balears. Es tracta de periodistes, tècnics i assessors lingüístics, treballadors que, segons l’SPIB, han de poder triar entre adquirir la condició de fixos a IB3 o a la seva empresa original.

El lletrat del sindicat, Ferran Gomila, fonamenta la demanda en una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Galícia, que va forçar e contracte de nombrosos treballadors per part de la TVG, la televisió autonòmica gallega. Declara l’advocat de l’SPIB, que «ens trobem davant d’un groller mer subministrament de treballadors» en règim de «tràfic prohibit».

Gomila constata que les seus laborals d’SBT s’encobreixen amb els centres de treball de la televisió IB3, sense que la radiotelevisió autonòmica compti ni amb un sol periodista propi que faci ús de les seves instal·lacions, preparades per a la producció de notícies. El lletrat descriu l’ens públic com una «Ciutat Prohibida en la qual només proliferen els alts càrrecs, una elit que regeix de fet l’activitat de tota la base creadora, elaboradora i realitzadora de les notícies». Agrega, que l’empresa SBT «és completament insuficient per a l’activitat informadora».