Sembla una burla que quan TVE commemora 50 anys de televisió en català, primer a Miramar i després a Sant Cugat, es faci desaparèixer l’Informatiu vespre durant l’estiu, i el programa 59 segons tingui un futur més que incert. I ens sembla una manera curiosa de celebrar-ho.

L’argument de TVE és que no es pot fer l’Informatiu per manca de personal tècnic. Però això es podia haver previst fa temps, després de la marxa de centenars de companys, que ha fet que la plantilla s’hagi quedat sota mínims.

També diu que el fet que no hi hagi Informatiu vespre no impedeix estar informat sobre el que passa a Catalunya, perquè això ho ofereix l’edició del Telediario. Però al Telediario es donen sobretot els successos i no la resta d’aspectes de l’actualitat catalana, vistos des d’aquí i en català. Al Telediario no hi entra la informació de proximitat, que és el que dóna sentit als informatius del centre de Sant Cugat.

D’altra banda, el programa 59 segons no pot estar a l’aire perquè la seva presentadora marxi a presentar el programa per la 1. Des del Sindicat de Periodistes de Catalunya/Sindicat de Professionals de la Comunicació pensem que tot això respon a la desídia de TVE en relació a la programació per a Catalunya i en català, que incompleix el mandat de la mateixa Corporació, i que per tant deixa de complir la missió de servei públic que li ha estat encomanada.

Per tot això, des de l’SPC donem suport a la vaga d’aquest divendres 14 d’agost, que està més que justificada, no sols per la desaparició de programes en català sinó també per la decisió unilateral de la direcció de traslladar vuit treballadors a RNE, que a més és contradictòria amb la queixa que a TVE falta personal.

Barcelona, 12 d’agost de 2009