Periodistes d’aquí i d’allà: informació de tothom, vol ser un exercici d’integració per a professionals d’origen estranger que treballen a Catalunya i a Espanya, sigui en mitjans especialitzats o generalistes. Aquesta iniciativa l’ha organitzada el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), i destaca pel fet ser pionera a l’Estat espanyol. Las paraules d’obertura seran pronunciades per Oriol Amorós, Secretari per a la Immigració de la Generalitat, i per Ramon Espuny, President de l‘SPC.

El debat sobre la situació laboral dels periodistes immigrants es desenvoluparà en cinc meses temàtiques. La primera anirà a càrrec de Dardo Gómez, Secretari General de la Federació de Sindicats de Periodistes(FeSP): “la plena integració dels comunicadors vinguts d’altres països es un dels objectius assumits al nostre darrer Congrés, que va tenir lloc a Espartinas, Sevilla, el mes de maig de 2009”, segons Gómez, que intervindrà amb una ponència sobre el marc legal i laboral de l’exercici de la professió periodística.

La segona mesa tractarà sobre la comunicació per a la immigració i la crisi, referent a les diverses experiències laborals a Espanya. Des de les tradicionals revistes per a immigrants, de què parlarà el romanès Stroe Claudiu, de la revista Raíz; a projectes de cooperatives, com la del mexicà Rafael Monroy amb l’agència Diversimedia. Amb ells compartiran el debat la xinesa Tan Hui, del programa Info Idiomes de Barcelona Televisió, i la italiana Claudia Cucchiarato, corresponsal del diari italià L’Unità i autora del llibre sobre la nova emigració italiana Vivo Altrove”.

A la següent ronda de ponents es parlarà dels nous periodistes a Europa. Des d’un punt de vista internacional, la xilena Paula Vivanco explicarà el projecte de l’Associació de Premsa Nacional Intercultural, adscrit a la Federació Nacional de la Premsa Italiana, el sindicat unitari dels periodistes italians. Compartiran micròfon amb Vivanco, el marroquí Brahim Abarkan, i el senegalès Bouba Diaby, de Barcelona Televisió.

“Un dels reptes més grans que tenim és que les redaccions reflecteixin la composició cultural de la societat” ha indicat Gustavo Franco, secretari de Mitjans de la Immigració de l’SPC. Per reflexionar sobre aquest objectiu es trobaran a la quarta mesa Mònica Terribas, directora de Televisió de Catalunya, el colombià Marco Schwartz, director d’opinió del diari Público, i Esther Samper, professional de Catalunya Ràdio.

De les conclusions i propostes de futur s’encarregaran Jaime Cevallos, corresponsal de El Universo, de l’Equador, i Hicham Bouricha, periodista marroquí de Mataró Ràdio. Finalitzarà la jornada amb una conferència Carles Mundó, Secretari de Comunicació de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta Jornada se celebra arran de l’èxit de la primera, que va tenir lloc a Barcelona el 14 i 15 de novembre de 2008, i a la què van assistir uns 100 periodistes provinents de tot l’Estat espanyol.