La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) rebutja les normes que ha adoptat la Lliga de Futbol Professional per als informadors quan es reprenguin els partits, perquè se sumen i contribueixen a la deterioració que ja ha sofert el dret a la informació de la ciutadania a causa de les mesures imposades amb motiu de la pandèmia provocada pel coronavirus. L’LFP, que agrupa els clubs de primera i segona divisió, ha acordat vetar l’entrada a les instal·lacions esportives dels i les professionals de la informació –especialment els gràfics– amb el propòsit que la mateixa Lliga i els seus clubs distribueixin la informació i les imatges.

Aquesta decisió suposa un greu perjudici per als i les professionals de la informació i una vulneració al dret a la informació de la ciutadania, ja que els mitjans rebran només allò que interessi a la Lliga i als clubs. Això serà possible gràcies a la complicitat de les empreses de comunicació, que han acceptat aquestes normes malgrat que degraden la qualitat de la informació que proporcionen a la ciutadania.

Aquest veto a l’accés a les instal·lacions dels equips provoca, a més, un gran mal econòmic perquè molts informadors perden oportunitats de feina i de generar ingressos. Molts són periodistes a la peça i freelance que, davant la pèrdua d’encàrrecs, pateixen una notòria disminució d’ingressos. Els mitjans de comunicació actuen en aquest cas amb una visió molt mesquina perquè, per estalviar-se unes factures per aquestes imatges, prefereixen les que els ofereixen la Lliga i els seus equips.

Aquesta situació no és nova, perquè ja hi havia limitacions amb anterioritat a aquesta crisi. Però ara, aprofitant-se de la pandèmia, l’LFP ha fet una volta de rosca més. Davant aquesta situació, la FeSP reclama:

• Que l’LFP modifiqui el protocol publicat el 16 d’abril i permeti que els i les professionals de la informació puguin accedir a les instal·lacions de les entitats esportives per fer la seva feina, complint les mesures de seguretat i protecció establertes per les autoritats sanitàries, com s’ha fet, per exemple, en el transport públic.
• Que el Consell Superior d’Esports (CSD), com a organisme governamental que ha aprovat aquest protocol, insti a l’LFP a modificar-lo d’acord amb el criteri citat.
• Que les empreses de comunicació abandonin la seva visió mesquina d’aquest afer i exigeixin a les instàncies esportives i polítiques corresponents el lliure accés dels seus professionals –ja siguin de plantilla o a la peça– a les instal·lacions en els entrenaments i competicions. En aquesta tasca tindran com a aliats els sindicats de periodistes de la FeSP, perquè l’objectiu és garantir el màxim respecte al dret a la informació de la ciutadania, la fi principal de l’activitat periodística.
• Que els comitès d’empresa instin als seus directius a defensar davant l’LFP i el CSD els companys i companyes afectats/as per aquesta situació i els exigeixin que les imatges que ofereixin els mitjans siguin prioritàriament les que obtenen els seus professionals i col·laboradors. En aquesta doble lluita per l’ocupació i el dret a la informació sempre tindran als sindicats de periodistes al seu costat.

La FeSP entén les precaucions que s’han d’adoptar davant la crisi sanitària, però també considera que el dret a la informació de la ciutadania és un dret humà essencial que ha de ser protegit de manera decidida en situacions com l’actual. Tothom ha coincidit que “la informació és un servei essencial” i, per tant, no són admissibles les mesures que la limiten. Aquesta organització sindical assumeix que es fixin unes normes perquè l’activitat esportiva es reprengui de manera organitzada, però això no ha de suposar el menyspreu a un dret democràtic fonamental com és el dret a la informació.

La Federació de Sindicats de Periodistes dóna suport a les queixes que han plantejat diferents organitzacions i molts professionals, i fa seva la recent denúncia del Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) sobre l’alarmant deterioració del periodisme gràfic durant la crisi, precisament quan és més necessari que mai. També assumeix la protesta conjunta del Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) i el Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) sobre les limitacions imposades a fotoperiodistes per a accedir a determinades instal·lacions públiques on es tractava el coronavirus.

12 de maig de 2020