Catorze organitzacions internacionals de llibertat de premsa i de periodistes, –entre les quals hi la Federació Internacional del Periodistes (FIP)– adverteixen que el nou assalt a la llibertat dels mitjans enmig de la pandèmia ha empitjorat una perspectiva ja ombrívola a Europa. Els atacs a la llibertat de premsa a Europa corren un greu risc de convertir-se en una nova normalitat. Aquestes entitats han llançat aquesta alerta al difondre l’informe 2020 elaborat pel Consell d’Europa sobre l’estat de la llibertat d’informació al món. També afirmen que el nou assalt a la llibertat dels mitjans de comunicació enmig de la pandèmia de la Covid-19 ha empitjorat una perspectiva ja tenebrosa.

L’informe del Consell d’Europa analitza les alertes presentades a la Plataforma el 2019 i mostra un patró d’intimidació creixent per silenciar els periodistes del continent. Les darreres setmanes ha accelerat aquesta tendència la pandèmia produint una nova onada de greus amenaces i atacs a la llibertat de premsa a diversos estats membres del Consell d’Europa. En resposta a la crisi sanitària, els governs han detingut els periodistes per informes crítics, han ampliat la vigilància i han aprovat noves lleis per castigar les notícies falses, fins i tot quan decideixen què és permès i què és fals sense la supervisió d’organismes independents adequats.

Aquestes són algunes de les qüestions més destacades que es detallen en aquest document:

• La Plataforma del Consell d’Europa per promoure la protecció del periodisme i la seguretat dels periodistes (la Plataforma) va registrar 142 amenaces greus a la llibertat dels mitjans, inclosos 33 atacs físics contra periodistes, 17 nous casos de detenció i empresonament, 43 casos d’assetjament i intimidació, i dos nous casos d’impunitat per assassinat. En conjunt, aquestes alertes mostren un patró creixent d’intimidació per silenciar els i les periodistes que requereix accions urgents per part dels Estats membres per defensar el paper essencial d’una premsa lliure en les societats democràtiques.
• Dos periodistes van ser assassinats en els estats membres del Consell d’Europa durant l’any: Lyra McKee va rebre un tret mentre cobria una manifestació a Irlanda del Nord (Regne Unit) i Vadym Komarov va morir de ferides greus després d’un atac a Ucraïna. Unes altres alertes indiquen que la impunitat ara està protegint els agressors en almenys 22 casos d’assassinats de periodistes en vuit països, qüestionant el compromís col·lectiu d’Europa amb l’estat de dret. En el moment de la publicació, els responsables dels assassinats de Daphne Caruana Galizia, a Malta, el 2017; i de Ján Kuciak i la seva promesa, Martina Kušnírová, a Eslovàquia, el 2018; encara no havien estat portats davant la justícia.
• Després de llargues demores, les autoritats eslovaques van prendre mesures significatives per garantir justícia per a Kuciak i Kušnírová: a l’octubre, els fiscals van acusar el presumpte autor intel·lectual de l’assassinat i a quatre presumptes còmplices.
• A la fi de 2019, almenys 105 periodistes estaven empresonats a Turquia, l’Azerbaidjan, la Federació de Rússia i el territori ucraïnès de Crimea controlat per Rússia.
• Malgrat l’alliberament de 27 periodistes a Turquia, quatre a l’Azerbaidjan i tres a Ucraïna, l’historial d’empresonament de periodistes a Europa es va mantenir abismal.

Aquest informe es pot consultar en la seva versió en anglès i en francès,