Les edicions distribuïdes el dia de la vaga general porten poques notícies importants del dia anterior

Els lectors de premsa en paper tenen avui tots els arguments per sentir-se estafats amb el producte que els hi han venut, fet que demostra que la vaga general a la premsa diària ha estat un èxit. Han sortit al carrer alguns diaris en paper, però amb poques pàgines, i amb edicions tancades a primera hora de la tarda, elaborades sobretot per caps i comandaments intermitjos. El producte periodístic que avui hi ha els quioscos –al marge d’una vulneració al dret de vaga– són una enganyifa. Són en gran part notícies enllaunades. Una segona edició del diari del dia anterior amb les sobres que no hi van cabre i al preu de l’original. Els diaris d’avui són peix congelat al preu de peix fresc; croquetes de pollastre al preu de pollastre al forn. No donen el resultat del partit de futbol del Madrid i dels altres de la Champions que es van jugar ahir. No hi ha informació de la reunió entre la ministra de Cultura i el conseller de Cultura per tractar temes cabdals per a Catalunya. I podríem seguir amb altres exemples. Hi ha casos curiosos com l’edició híbrida de l’Avui, El Punt i el 9 Esportiu, que ha tret el grup Hermes i que el comitè d’empresa de l’Avui denuncia en portada de l’insòlit producte.

A més, cal destacar episodis realment rocambolescos, com que El Periódico i l’Sport s’han imprès entre la rotativa del Diari de Tarragona i una impressora de Saragossa, fet que és un comportament clar d’esquirolatge. Per la seva banda, els repartidors de premsa s’han concentrat a les tres de la matinada a Montjuïc, a la plaça de la Sardana, per intercanviar-se exemplars i fer una distribució conjunta de la premsa. Això ha provocat que els paquets de diaris arribessin als quioscos molt abans de l’hora habitual, i alguns s’han quedat sense.

L’SPC felicita els treballadors per la participació majoritària a la vaga al conjunt dels mitjans de comunicació, que avui és generalitzada als audiovisuals públics i important a les agències informatives, i que demostra el rebuig generalitzat dels professionals del sector a la reforma laboral impulsada pel Govern de José Luis Rodríguez Zapatero, amb el suport de la patronal i de la dreta conservadora.

Per conèixer com ha anat la vaga a Madrid.

Barcelona, 29 de setembre de 2010