L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que corregirà «l’error» d’haver inclòs una clàusula abusiva en una oferta per proveir un servei de fotografia a la Gerència de Prevenció i Seguretat del consistori, en resposta a una denúncia feta en un comunicat pel Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) el 23 de març passat. La nota del sindicat considerava que el requisit d’exigir als aspirants que una part del treball l’haurien de fer de manera gratuïta era «inadmissible, que fomenta la precarietat que ja pateix el sector de manera accentuada».

També consideràvem en aquest comunicat que «la valoració del treball gratis com a fórmula de contractació lamentablement no és nova i neix i té a la vegada la conseqüència principal de la precarietat laboral, una situació que des de les administracions públiques s’hauria de combatre i no pas fomentar, com és en aquest cas» També reclamàvem a la Gerència de Prevenció i Seguretat de l’Ajuntament de Barcelona que retirés aquesta oferta i demanàvem una entrevista per tractar aquest afer «i trobar sortides que no suposin la vulneració de drets dels treballadors forçant-los a treballar puntualment de manera gratuïta».

Aquesta trobada entre representants del sindicat i de la Gerència de Prevenció es va celebrar el 31 de març passat, en la qual els interlocutors municipals van explicar les circumstàncies de la contractació pública i, més concretament, les de l’Ajuntament de Barcelona. Van expressar el seu criteri que l’oferta que feien per proveir aquesta feina era bona (100 euros per treball) i que la idea és que a partir de les ofertes que es rebessin quedés un preu global òptim per a qui finalment obtingués l’adjudicació. Van admetre, però, que la manera de formular-ho a l’oferta no va ser correcta i que entenen les crítiques que va generar per part de l’SPC. Van explicar que aquesta oferta –a la qual es van presentar quatre fotoperiodistes– ja ha estat adjudicada, però que per a pròxims concursos no tornaran a posar aquesta clàusula. A la reunió, l’Ajuntament va informar que en el decurs del ple que se celebrava el mateix dia, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, a preguntes d’un dels grups municipals, reconeixeria l’error i asseguraria que no es tornaria a formular cap oferta que inclogués clàusules com la denunciada per l’SPC. Colau, efectivament, a les acaballes de la sessió plenària i en el torn de preguntes i interpel·lacions va fer aquest reconeixement de l’error i va afirmar que «tot i que la convocatòria compleix la legalitat, compartim el malestar i prendrem mesures pertinents perquè no es torni a repetir»

L’SPC valora positivament la reacció del consistori,  tant per la celeritat amb què ha afrontat la denúncia sobre aquest afer així com per la decisió adoptada. El sindicat reitera d’aquesta manera el seu compromís amb el col·lectiu de fotoperiodistes i amb tots els i les professionals de la informació que són objecte de mesures que fomenten i agreugen la precarietat laboral en el sector.

Imatge del ple del 31 de març cedida per l’Ajuntament de Barcelona