Els intensos debats celebrats per 200 periodistes durant tres dies en el marc de la V Convenció de Periodistes celebrada del 4 al 6 de maig a Lugo han servit per a demostrar que la professió periodística està cada dia pitjor, no només des d’un punt de vista laboral sinó també professional. Les noves tecnologies, que haurien de servir per al desenvolupament, estan contribuint a devaluar la professió i allunyant-la dels referents ètics que sempre han de presidir el treball periodístic. El Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP) és -una plataforma unitària que agrupa la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), CCOO, UGT i els col·legis de periodistes de Catalunya i Galícia- és qui ha convocat la trobada celebrada en Lugo, l’organització de la qual ha estat a càrrec del Colexio de Xornalistas de Galicia.

La Convenció va aprovar una resolució general, en la qual es resumeixen els debats i on es posa de manifest que el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, no ha complert el compromís que va adquirir quan era a l’oposició d’aprovar un Estatut del periodista professional (EPP) que reguli legalment el dret de la ciutadania a rebre informació veraç i plural, i els drets i deures dels periodistes.

La Convenció també va aprovar les següents resolucions concretes:
– en defensa dels drets d’autoria, dels quals pretenen apropiar-se’n els editors.
– contra la manipulació a Telemadrid i la utilització política d’aquesta televisió autonòmica.
– contra la manipulació que s’exerceix a la Radiotelevisió Valenciana (Canal 9 i Ràdio 9)
– sobre la secció espanyola de Reporters sense Fronteres, perquè elimini del seu informe la referència que ha fet al Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), perquè va indicar que les principals amenaces contra la llibertat d’expressió a Espanya són aquest Consell i ETA. (Es pot consultar a sindicat.org)
– en suport a la Televisió de Canàries, la Televisió i la Ràdio de Galícia i els treballadors del diari La Región, d’Ourense.

Els textos complets de totes les resolucions es poden trobar a la pàgina web del FOP: foroperiodistas.com i a la del Colexio de Xornalistas, xornalistas.com

El comunicat difós al concloure els treballs es pot consultar a sindicat.org