La Federació Internacional de Periodistes (FIP), organització a la qual pertany l’SPC, ha demanat una investigació en profunditat per part de la comunitat internacional per portar davant la justícia els responsables de la major massacre de periodistes -en l’exercici de la seva professió- de la història recent.

La FIP demana la intervenció internacional després que dotze periodistes resultessin assassinats durant l’emboscada d’una caravana de vehicles en la qual viatjaven 36 persones que es dirigien a un acte electoral. La massacre va tenir lloc a Maguindanao, una província al sud de Filipinas, per part d’un grup d’homes armats.

“Aquest succés ha commocionat als periodistes de tot el món”, ha dit Aidan White, Secretari General de la FIP, qui ha afegit: “Exigim una resposta forta i urgent del govern filipí i de la comunitat internacional”.

Genalyn Tiamzon-Mangudadatu, que anava a registrar la candidatura del seu marit a les pròximes eleccions a governador de Maguindanao, encapçalava el comboi. Els periodistes formaven part del grup juntament amb d’altres membres de la família del candidat.

Un centenar d’homes armats van portar a terme l’emboscada als vehicles, van traslladar als retinguts a una localitat remota on els van matar. La majoria va morir tirotejada, uns altres van ser atropellats per automòbils i decapitats.

Segons el Sindicat Nacional de Periodistes de Filipines (NUP, per les seves sigles en anglès), entre les víctimes havia 12 periodistes que cobrien i acompanyaven a la caravana electoral.

Es tracta del dia més negre de la història del periodisme filipí, que en els últims anys –després de l’Iraq- lidera la llista dels països més perillosos per als periodistes.